Blog

Archief Communicatie & Persoonlijke Ontwikkeling

De muurtjes in de organisatie zijn lager geworden

De muurtjes in de organisatie zijn lager geworden

Communiceren doen we allemaal. En velen van ons denken dat we het automatisch wel goed doen. Maar goed communiceren is een vak apart en kan veel onnodige fouten voorkomen als het gaat om problemen met huurders, maar ook met de omgang met collega’s.Wetland Wonen is een kleine corporatie met zo’n 3.500 verhuur eenheden. Vier jaar geleden sloeg de corporatie een nieuwe koers in. Gebiedsgericht, dichter bij de huurder en die beter leren kennen, zodat we de juiste dingen doen voor onze huurders, zo was de nieuwe gedachte. “Dat is de basis van de nieuwe manier van werken geweest en ook de reden dat wij in company de training “Effectief en klantgericht communiceren” hebben gevolgd”, zegt Corine Vennink. Vennink is manager klant & maatschappij. Haar afdeling heeft de meeste klantcontacten, mede oo...

Ik voel me een gelijkwaardige gesprekspartner

Ik voel me een gelijkwaardige gesprekspartner

Wat komt er eigenlijk zoal kijken bij het waarderen van woningen? Hoe bepaal je de juiste huurprijs? Die vragen kwamen bij Richard Moes bovendrijven toen hij een project ging leiden waarbij dit onderwerp een belangrijke rol speelde. “Eerst terug naar de basis”, dacht hij bij...

Goed luisteren is heel belangrijk als teamleider

Goed luisteren is heel belangrijk als teamleider

Rini Romijnders is Teamleider Serviceonderhoud & Relatiebeheer bij Thius in Tiel. “Ik stuur de buitendienst aan, de interne reparatieservicelijn en ben ook nog deels senior bij contractonderhoud en voer af en toe nog planmatig onderhoud uit. Ik ben een beetje de vliegende ke...

Mensen binden en corporaties sterker maken

Mensen binden en corporaties sterker maken

Corporaties werken het liefst met professionals die van wanten weten. Mensen die hun wereld kennen en van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie. De samenwerking tussen opleider Kjenning en detacheerder Continu zorgt voor goed opgeleide interim professionals waar corpor...

Je neemt jezelf mee in een functie

Je neemt jezelf mee in een functie

Ze was op zoek naar kaders, duidelijkheid rond processen. Wijkbeheerder Jessica Adelaars van BrabantWonen volgde daarom deleergang Woonconsulent. Daar vond ze wat ze zocht, maar ook juist het tegenovergestelde. “Niet alles staat vast, en dat is juist goed.”Jessica Adelaars i...

‘Incidentele’ prostitutie vanuit de huurwoning

‘Incidentele’ prostitutie vanuit de huurwoning

De afgelopen jaren is raamprostitutie in Nederland steeds meer uit het straatbeeld verdwenen. Tegelijkertijd is thuisprostitutie via online platformen toegenomen.Dit heeft ertoe geleid dat verhuurders steeds vaker worden geconfronteerd met huurders die prostitutie bedrijven...

We communiceren nu gelijkwaardiger

We communiceren nu gelijkwaardiger

“Dit lijkt wel een robot in plaats van een mens!”. Een veel gehoorde klacht in de communicatie tussen instellingen en klanten is de toon en moeilijkheid. Afstandelijk, lastig te begrijpen. “Door menselijker en duidelijker te schrijven geef je huurders het idee dat ze met men...

Aanbrengen rookmelders door de verhuurder: dringende werkzaamheden!

Aanbrengen rookmelders door de verhuurder: dringende werkzaamheden!

Zoals bekend, moeten sinds 1 juli 2022 alle woningen voorzien zijn van rookmelders (artikel 6.21 Bouwbesluit). Deze hoeven niet op de elektra van de woning te zijn aangesloten. Volstaan kan worden met modellen die op batterijen werken, mits deze voldoen aan de norm EN 14604....

6 gouden tips voor omgaan met agressie

6 gouden tips voor omgaan met agressie

Agressie is er, dat kunnen we niet ontkennen. Maar in de huidige tijd met toenemende polarisatie en combinatie van crises, lijken de lontjes van sommige mensen wel heel erg kort geworden. Voor zover er nog lontjes zijn...Ook agressie op werkvloer neemt enorm toe. Veel medewe...

Rechten, plichten én mogelijkheden bij groot onderhoud, renovatie en sloop

Rechten, plichten én mogelijkheden bij groot onderhoud, renovatie en sloop

Groot onderhoud, renovatie, herstructurering of zelfs sloop: voor bewoners is dit vaak heftig. Welke wettelijke regels zijn er bijvoorbeeld wat betreft herhuisvesting, verhuiskosten, huurverhogingen? En minstens zo belangrijk, hoe zorg je voor een goede communicatie?Ruben Go...

Schakeltechnieken bij communicatie

Schakeltechnieken bij communicatie

Verreweg de meeste gesprekken voeren we zonder erbij na te denken, op de automatische piloot, en dat is maar goed ook. De meeste gesprekken hebben daarom een pingpong structuur. Als de huurder het antwoord van de medewerker accepteert, dan is er niets aan de hand.Maar als da...