Inhoud

Na het tekenen van het huurcontract en het invullen van een automatische machtiging gaat uw nieuwe klant tevreden naar huis. Korte tijd later blijkt echter dat hij niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Sinds de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) van kracht is, zijn woningcorporaties vaker genoodzaakt huurachterstanden kwijt te schelden. Preventie van huurachterstanden wordt steeds belangrijker en kan de corporatie veel geld besparen! Niet alleen jongeren en starters lopen risico om in de financiële problemen te komen. Ook alleenstaande ouders, alleenstaande mannen en ouderen vormen risicogroepen voor corporaties.
In deze opleiding Huurachterstanden krijgt u inzicht in het rendement van goed incassobeleid en leert u hoe u huurachterstanden zo goed mogelijk kunt voorkomen. U leert een effectief zakelijk incassogesprek te voeren, waarbij de eigen verantwoordelijkheid van de huurder centraal staat.
Ook wordt stilgestaan bij het huuradviesgesprek, zodat de huurder (weer) in staat is uit te komen met het inkomen en (nieuwe) betalingsachterstanden voorkomen (kunnen) worden.
Programma
- Het belang van het voorkomen en vroegtijdig aanpakken van huurachterstanden
- Feiten en cijfers
- Doel- en risicogroepen
- Het maken van een begroting
- Budgetteren
- Ons sociale stelsel
- Taken en rollen van sociale partners en de positie van de corporatie
- Context en oorzaken schulden
- Schuldregelingen
- Preventieactiviteiten
- Het huuradviesgesprek
- Een goed incassogesprek; de verantwoordelijkheden laten waar ze liggen
- Andere hulpmiddelen