Inhoud
Als beleidsadviseur / beleidsmedewerker bij een woningcorporatie heb je een mooi én bijzonder vak. Je levert een bijdrage aan één van de belangrijkste dingen voor een mens: een dak boven het hoofd.
Door je functie zit je aan veel verschillende tafels, zowel met collega's als met externe partijen. Van huurders tot en met bestuurders. Tegelijkertijd verandert er in en buiten de sector voortdurend van alles en moet je de ontwikkelingen op de voet volgen. Er wordt dus veel van je gevraagd.
Maar welke stappen doorloop je van een idee tot een nieuw helder beleid? Hoe betrek je de juiste personen bij de beleidsvorming en hoe krijg je inzicht in de gevolgen van nieuw of gewijzigd beleid? Hoe implementeer en evalueer je het beleid?
Als beleidsadviseur ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en evalueren van beleid, en dat vraagt een combinatie van een analytische en praktische instelling. Met verbindende kwaliteiten en souplesse om op alle niveaus - van strategisch, tactisch tot operationeel - in de organisatie te opereren en te bewegen.
Het vak stelt hoge eisen aan jouw kennis én vaardigheden. De Leergang Beleidsadviseur biedt een stevige basis én verdieping.
Tijdens de leergang wordt er zowel aandacht besteed aan de verschillende stappen in het beleids- en besluitvormingsproces als aan de professionele adviesvaardigheden. Ook wordt ingegaan op zowel de inhoudelijke als de procesmatige aspecten van het werk. Je eigen praktijk en context staan centraal.
Gedurende de leergang ga je aan de slag met je eigen beleidsvraagstuk binnen jouw corporatie. Er is voldoende ruimte om vraagstukken met elkaar te delen en te bespreken. Zo krijg je direct feedback van je collega-deelnemers op jouw opdracht.
Eindopdracht
Je rondt de leergang af met een eindopdracht. Deze presenteer je aan het einde van de leergang. Bij voldoende beoordeling van de opdracht ontvang je het diploma “Leergang Beleidsadviseur”.
Tijdsbesteding
Naast lesdagen dien je rekening te houden met een tijdsbesteding van ca. 30-50 uur voor je voorbereidingen en het maken van opdrachten.
Programma
Start met telefonische intake
De leergang start met een telefonische individuele intake. In deze intake bespreken we de leergang maar ook je praktijkervaring en jouw leerwensen.
Dag 1) De rol van beleid en de beleidsadviseur
- Kennismaking
- Toelichting van het programma van de leergang beleidsadviseur
- Je rol als beleidsadviseur binnen een woningcorporatie
- De beleidscyclus (beleidsachtbaan, planning en controlcyclus, beleidsvelden)
- Het vertalen van volkshuisvestelijke trends en ontwikkelingen naar beleid en de organisatie.
- Politieke speelveld
Dag 2) Vraag, positie en data
- Accepteren en contracteren van de opdracht (verschillende beleidstypen)
- Krachtenveldanalyse
- Je rol en de juiste positie binnen de corporatie
- Informatie en bronnen raadplegen/netwerken
- Data-analyse in de praktijk
Dag 3) Beleid Schrijven
- De onderdelen van een goede beleidsnotitie
- De aanleiding
- Het doel
- Mogelijke maatregelen (Geld, tijd, effectiviteit, acceptatie, juridisch kader etc.)
- Uitvoering
- Overige aandachtspunten (begroting, ketenpartners, juridisch, ICT, procedures, bemensing etc.)
- Overtuigend, bondig en levendig schrijven
- Argumentatie
- Kort en bondig (wat laat je weg, structuur aanduidende elementen)
- Levendige en aantrekkelijke beleidsnotitie (andere dan talige middelen, lay-out, tabellen, story telling
- Uitwisselen praktijkvoorbeelden en eigen casuïstiek
Dag 4) Adviseren over je beleid (1)
- Succes en faalfactoren
- De adviesrelatie
- Communicatie en communicatieve vaardigheden
- Draagvlak creëren
Online sessie voor begeleiding en coaching eindopdracht
Tijdens de online sessie ondersteunt en coacht de docent en krijg je feedback bij het maken van je eindopdracht.
Dag 5) Adviseren over je beleid (2)
- Overtuigen
- Weerstand
- Presenteren van beleid
- Uitwisselen van praktijkvoorbeelden en casuïstiek
Dag 6) Van beleid naar uitvoering
- Implementatie en borging van beleid
- Monitoring
- Gastspreker
Presentaties en diplomering (middag)
De leergang wordt afgerond met een eindopdracht die je presenteert aan je collega-deelnemers. De eindopdracht staat in het teken van je eigen praktijk en staat gedurende de gehele leergang centraal. Je laat aan de hand van een actueel vraagstuk zien hoe je dit hebt opgepakt. In de opdracht komt de lesstof uit de leergang terug.