Blog

Archief Wonen, Vastgoed & Leefbaarheid

Welke meters scoren punten in het woningwaarderingsstelsel?

Welke meters scoren punten in het woningwaarderingsstelsel?

Om het per 1 juli 2024 gewijzigde Woningwaarderingsstelsel (WWS) goed toe te passen hoef je geen ingenieur of meester in de rechten te zijn. Praktisch inzicht en logisch redeneren zijn wél vereisten. Want hoe waardeer je een serre? Is dat een vertrek of een overige ruimte?Parate en actuele kennis van het WWS is noodzakelijk. Hieronder tref je enkele vragen en antwoorden aan over vierkante meters en over de kwalificatie van ruimtes in woningen.Tip:Met de trainingWoningwaarderingsstelselben je in één dag op de hoogte van de gevolgen van het geheel vernieuwde WWS.Hoe beoordeel je een serre: vertrek of overige ruimte?Het antwoord hangt af van de kwaliteit van de serre en van de grootte van de opening tussen de woonkamer en serre. Is de kwaliteit matig (een goedkoop aanbouwsel) dan is het te be...

"De cursus Huurrecht zorgt ervoor dat ik spelregels ken"

"De cursus Huurrecht zorgt ervoor dat ik spelregels ken"

Stel je voor dat je van buiten de corporatiesector komt en als manager Wonen aan de slag gaat. Je moet je dan veel eigen maken om als volwaardig partner aan tafel te zitten met andere partijen. Dat was voor Marieke van Miltenburg de reden om de cursusHuurrecht Basiste volgen...

Toestemming voor airconditioning aan de gehuurde woning?

Toestemming voor airconditioning aan de gehuurde woning?

Een huurder vraagt toestemming voor het aanbrengen van airconditioning. Moet de verhuurder daarvoor toestemming geven? Dat is een vraag die wij regelmatig krijgen.Een huurder die primair betoogde dat de woning gebrekkig zou zijn omdat de temperatuur langdurig hoog lag in de...

Van woonadviseur naar verhuurmakelaar: "we blijven leren"

Van woonadviseur naar verhuurmakelaar: "we blijven leren"

Laura Emans (52) en Nancy Vleeshouwers (55) van Woonik bevinden zich in de herfst van hun loopbaan. Niet veel werknemers zouden daarin nog eenintensieve leergang zoals Verhuurvolgen, maar beide dames stonden daar toch heel anders in. “We waren een tikje onzeker, maar we kunn...

Statushouders: met de juiste informatie scheve gezichten corrigeren

Statushouders: met de juiste informatie scheve gezichten corrigeren

In de media komt vaak het beeld voorbij van groeiende groepen statushouders die problemen veroorzaken. Ook woningcorporaties hebben met deze groep te maken. Klantconsulent Latisha Paintsil van Vivare volgde de training "Statushouders-een bijzondere doelgroep"en maakt het haa...

Overlast: Duidelijkheid scheppen is belangrijk

Overlast: Duidelijkheid scheppen is belangrijk

Astrid Vromans houdt zich als teammanager Sociaal Beheer bij het Rotterdamse Hef Wonen bezig met woonoverlast, woonfraude, leefbaarheid in de wijk en mensen doorgeleiden naar zorg. Het werk van haar afdeling bestaat steeds vaker uit contact met kwetsbare doelgroepen, waarond...

Inspiratieprogramma voor ambitieuze werknemers

Inspiratieprogramma voor ambitieuze werknemers

Vaak zijn leergangen of opleidingen voor dezelfde groep mensen: managers of specialisten. Voor hen wordt over het algemeen veel geregeld als het op bijscholen aankomt, maar er is een grote ambitieuze groep waar minder voor aangeboden wordt. Bij Accolade zetten ze de spotligh...

Mag een huurder zijn huuropzegging intrekken?

Mag een huurder zijn huuropzegging intrekken?

Het komt weleens voor dat huurders een eenmaal gedane huuropzegging willen intrekken. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals: de huurder had nooit de bedoeling om op te zeggen, had achteraf spijt, of er is sprake van onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, of o...

Qua Wonen over het omgaan met verward gedrag in de praktijk

Qua Wonen over het omgaan met verward gedrag in de praktijk

Corporaties krijgen steeds vaker te maken met verward gedrag. Dit soort gedrag heeft niet alleen effect op de situatie van de huurder die zich verward gedraagt, maar ook op de omgeving, zo zegt woonmakelaar Mathieu van der Burg van Qua Wonen. Daarom volgde hij de training ‘O...

Overlast: Zoeken naar zaken die niet in de haak zijn

Overlast: Zoeken naar zaken die niet in de haak zijn

“Ik heb een signalerende functie waarbij ik de schakel ben tussen bewoners en corporatie en andersom. Tijdens mijn werk zie en hoor ik van alles en als het nodig is maak ik daar melding van. Overlast is een thema dat steeds vaker speelt, dus daar moeten we als corporatie ale...

"Meer informatie over duurzame toepassingen helpt huurders"

"Meer informatie over duurzame toepassingen helpt huurders"

Elloïse Plagge-Janssen van Thius in Tiel volgde de trainingDuurzaamheid in de praktijk. Ze startte in april 2022 als medewerker reparatieverzoeken en is intussen doorgegroeid naar projectmedewerker verduurzaming waarbij ze vooral focust op bewonerscommunicatie. De training h...