Sommige bewoners hebben wat extra aandacht nodig. Huurders met schulden, terugkerende overlast of jongeren met woonproblemen. Maar wat is dan extra aandacht? Zit jij ook soms met je handen in het haar? Natuurlijk weet je wel wat de rechten en plichten van huurders en verhuurders zijn. En natuurlijk wil je écht oplossingen voor problemen. Maar het aanspreken van bewoners op hun woongedrag, laat staan het bereiken van resultaat, is best ingewikkeld.
Zoek jij een manier om je gesprekken met bewoners vlotter en effectiever te laten verlopen? Dan ben je bij deze training Motiverende Gespreksvoering aan het juiste adres!
Programma
- Motiverende gesprekken en niet-motiverende gesprekken
- Korte theoretische achtergrond
- Oefenen van gesprekstechnieken
- De coöperatieve gesprekstijl
- Fasen in het veranderproces
- Wanneer handhaven en wanneer motiveren
- Casus veel voorkomende problemen zoals bijvoorbeeld:
- Woongedrag problemen
- Schuldenproblematiek
- Multiprobleemgezinnen
- Gedragsproblemen bij jonge bewoners
- Casus vanuit deelnemers
Woongedrag beïnvloeden
In je werk informeer, adviseer en help je bewoners op verschillende fronten. Zo wil je bijvoorbeeld Henk ertoe bewegen dat hij voortaan zijn huur op de eerste van de maand betaalt en niet op de achtste. Of je bent op zoek naar een manier om Masha en Abdel actiever te laten ventileren om de vochtklachten te verminderen. Je zoekt een manier om Saskia en haar vriend hun leefgeluiden te laten verminderen en wilt voorkomen dat hun leefstijl overlast voor de buurt veroorzaakt.
Gewoon aanspreken helpt niet. Geen van de bewoners lijkt van plan hun gedrag te veranderen. Jouw argumenten helpen niet en je hebt het idee dat de bewoners jou ook niet willen begrijpen... Lastig he! Om mensen te motiveren hun (woon)gedrag te veranderen, is meer nodig dan alleen te vertellen wat niet mag en wel kan.
In deze training maak je in één dag kennis met Motiverende Gespreksvoering. Deze wereldwijd succesvol toegepaste methode is zeer effectief in situaties waarbij verplichte gedragsverandering niet het gewenste resultaat oplevert.
Tijdens de training motiverende gespreksvoering ga je aan de slag met deze methode en leer je hoe tijdens je gesprekken verder kunt gaan dan alleen aanspreken, informeren en adviseren. Je leert hoe je bewoner(s) mee kunt nemen in de voordelen van het nieuwe en gewenste woongedrag en je leert hoe je gesprekken zo kunt sturen dat bewoners zelf gedrag willen aanpassen.