Kjenning
0320 - 2374 88

Medewerker Klantcontact

Voor klantvriendelijk én efficiënt klantcontact op het klantcontactcentrum

3 losse dagen
21,0 contacturen

Je resultaten na Medewerker Klantcontact

  • Je hebt (meer) inzicht in jouw rol en positie als visitekaartje van de organisatie.
  • Je beschikt over de juiste technieken om een gesprek klantvriendelijk én efficiënt af te handelen.
  • Je kunt op een professionele manier een telefoongesprek voeren.
  • Je weet hoe je echt contact kunt maken met heel diverse klanten.
In company aanvragen
  • Gecertificeerd opleidingsinstituut
  • Altijd jouw leerdoelen centraal
  • Specialist in maatwerk
  • Altijd 14 dagen bedenktijd

Inhoud

Als medewerker klantcontact ben jij het visitekaartje naar buiten van de corporatie. Je begroet de klant hartelijk en professioneel, geeft goede en actuele informatie en beantwoordt zoveel mogelijk vragen zelfstandig. Daarnaast ben je als medewerker klantcontact ook de spin in het web naar binnen, verbind je wel of niet door met collega's en maak je afspraken voor de klant.

Van jou als medewerker klantcontact wordt steeds meer gevraagd op communicatief gebied. Steeds vaker worden de ‘makkelijke’ telefoontjes en vragen afgehandeld door technische systemen zoals een klantenportaal of een virtuele medewerker. Wat blijft er dan over? De ‘lastige’ contacten, situaties waar multi problematiek speelt en/of klanten die digitaal niet vaardig zijn. En dát vraagt nogal wat van je vaardigheden.

Aanpak

Op basis van de schriftelijke intake wordt de training aangepast bij jouw leervragen. Tijdens de training wordt veel geoefend met eigen praktijksituaties en krijg je feedback van de trainers, acteurs maar ook van de andere deelnemers in de groep.

Tussen de trainingsdagen ga je aan de slag met enkele e-Learningmodules.

Programma

Dag 1) Klantcommunicatie aan de telefoon

  • Klanten: wie zijn ze?
  • Wat verwachten klanten van jou?
  • Gespreksopbouw van een telefoongesprek
    • Een juiste introductie
    • Leiding nemen, regie houden en grenzen stellen
    • Luisteren, Samenvatten en Doorvragen (LSD)
    • Sturen in gesprekken
    • Informatie geven
    • Samenvatten van gemaakte afspraken
    • Afsluiten van het gesprek
  • Klantgericht doorverbinden
  • Oefenen met communicatie aan de telefoon

Tussen de trainingsdagen e-Learningmodule en praktijkopdracht

Dag 2) Omgaan met de klant en samenwerken met collega's

  • Een klantgerichte houding; hoe ziet dat eruit?
  • Kernkwaliteiten in de omgang met klanten
  • Inzetten van kwaliteiten en omgaan met valkuilen:
    • Met klanten en collega’s waar je goed mee samenwerkt
    • Met klanten en collega’s waarbij je de samenwerking als een uitdaging ervaart
  • Feedback geven en ontvangen
  • Nee verkopen en slecht nieuws brengen
  • Omgaan met weerstanden en emoties
  • Oefenen met klantgericht gedrag aan de balie
  • Schriftelijk rapporteren aan collega’s
    • Heldere informatie over de opdracht naar de vakman
    • E-mails aan collega’s, gericht informeren
  • Oefenen met klantgericht gedrag aan de balie

Tussen de trainingsdagen e-Learningmodule en praktijkopdracht

Dag 3) Lastig gedrag

  • Wat is lastig gedrag?
  • Oorzaken van lastig gedrag
  • Agressief gedrag
  • Gedrag bij klachtafhandeling
  • Slecht nieuwsgesprek
  • Nee zeggen
  • Oefenen met acteur

Daarnaast heeft iedere klant andere vragen, andere behoeftes en vraagt een andere benadering of aanpak. Dé klant bestaat niet. Goede communicatieve vaardigheden en stevige gespreksvaardigheden zijn dan ook steeds belangrijker.

In deze training Medewerker klantcontact staan deze vaardigheden centraal en wordt veel tijd besteed aan klantprofielen, klantgedrag, communicatie aan balie en telefoon. Ook is er aandacht voor het omgaan met lastig gedrag. Want klanten komen met lastige problematiek. En ook het aantal klanten met een psychische beperking neemt toe.

Met deze communicatieve vaardigheden 2.0 op zak ben jij toekomstbestendig voor de eisen van de huidige Klanten Contact medewerker.

Leerresultaten

  • Je hebt (meer) inzicht in uw rol en positie als visitekaartje van de organisatie.
  • Je beschikt over de juiste technieken om een gesprek klantvriendelijk én efficiënt af te handelen.
  • Je kunt op een professionele manier een telefoongesprek voeren.
  • Je weet hoe je echt contact kunt maken met heel diverse klanten.
  • Je kunt vragen van klanten op een heldere manier vertalen naar je collega’s.
  • Je kent je kwaliteiten en valkuilen met betrekking tot het contact naar de klant en interne communicatie met collega’s
  • Je weet hoe je een slecht nieuwsgesprek met de klant kunt voeren en hoe je kunt omgaan met lastig gedrag.

Voor wie?

Voor Klant Contact Medewerkers, medewerkers reparatieverzoeken, medewerkers klantenservice, receptiemedewerkers e.d. biedt de training Medewerker Klantcontact een stevige verdieping en ondergrond voor de praktijkkennis. Voor startend medewerkers klantcontact geeft deze training een vliegende start.

Reviews

9,1 (36 reviews)

Bij Kjenning evalueren we al onze opleidingen. Lees hier een aantal evaluaties terug.

  • 5

    24

  • 4

    12

  • 3

    0

  • 2

    0

  • 1

    0

Zij gingen je voor

  • Elan Wonen
  • De Woonschakel
  • Fien Wonen
  • Oost West Wonen
  • Nijestee
  • intermaris
  • Maasdelta groep
  • De Woonmensen

Vragen of advies nodig?

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of gebruik de keuzehulp tool.

Verblijfskosten

Verblijfskosten bestaan uit o.a. zaalhuur en catering gedurende de training.
De aangegeven verblijfskosten zijn exclusief een eventueel diner of een eventuele overnachting.

Indien een overnachting mogelijk is bij de training kan je dit kiezen op het inschrijfformulier.

Let op: Voor de (delen van) opleidingen die online plaatsvinden, zijn verblijfskosten niet van toepassing.

Stuur naar een collega