‘Achterstandswijken’ terug in Nederland? Dat scenario is dichterbij dan ooit. De leefbaarheid in buurten met veel corporatiewoningen gaat harder achteruit dan verwacht. Mensen voelen zich onveiliger, de overlast neemt heftigere vormen aan en dat maakt de oplossingen complexer. Veel buurten staan op het punt te veranderen in probleemgebieden als we nu niet ingrijpen.
Buurten die al zwak waren zijn de laatste jaren nog zwakker geworden. Die conclusie volgt uit de update van het RIGO-rapport ‘Veerkracht in het corporatiebezit’. Rijk en gemeenten moeten de handen ineenslaan. Woningcorporaties roepen op tot een verbeterde wijkaanpak en sluiten daar graag bij aan.
Programma
Intake
- De leergang start met een telefonische intake met de docent en het formuleren van jouw persoonlijke leerdoelen.
Dag 1: De inclusieve wijk
- Kennismaking en toelichting opzet Leergang Werken aan een inclusieve wijk
- Maatschappelijke ontwikkelingen
- De inclusieve wijk: wat is dat eigenlijk?
- Wie spelen een rol in de inclusieve wijk
- Uitleg huiswerkopdracht
Tussen dag 1 en 2 werken deelnemers aan een eigen opdracht
Dag 2: Het Sociaal domein en bijzondere doelgroepen
- Het sociaal domein, theorie en praktijk
- Regierol gemeenten
- Huisvesten van bijzondere doelgroepen
- Samenwerking met netwerkpartners
- Sturing geven aan inclusieve wijken
- Uitwisselen praktijkvoorbeelden en eigen casuïstiek
- Bespreken huiswerkopdracht
Tussen dag 2 en 3 werken deelnemers aan een eigen opdracht
Dag 3: Wetgeving om problemen aan te pakken
- Instrumenten om woonproblemen aan te pakken
- Rol gemeente bij de openbare orde en veiligheid
- (On)mogelijkheden vanuit wetgeving
- Wetgeving inzetten #hoedan
- De rollen in de wijk vanuit het netwerk, gemeente en corporatie
- Praktische tips en tools
- Werken aan draagvlak en draagkracht in de wijk
Tussen dag 3 en 4 werken deelnemers aan een eigen opdracht
Dag 4: Leefbaarheid
- Stimuleren van het meedoen in en aan de wijk
- Eigen verantwoordelijkheid van de bewoner aanjagen en activeren
- Benutten van potentie en kracht in de wijk
- Meekrijgen van wijkbewoners, gemeente en corporatie met ideeën en wensen
- Inrichting van omgeving en effect op gedrag en problematiek
- Nudging en gedrag beïnvloeden
Tussen dag 4 en 5 werken deelnemers aan een eigen opdracht
Dag 5: Presentatie eindopdracht
- Presentatie van de eindopdracht
- Discussie en vragen
- Concretiseren: Welke stappen ga jij zetten?
- Terugblik Leergang Werken aan een inclusieve wijk
- Diploma-uitreiking
Nu is het werken aan een inclusieve wijk niet alleen een taak van de corporatie, en dat is ook geen tijdelijk project, maar een continu proces dat vraagt om samenwerken met partners in de wijk zoals gemeente, hulpverleningsinstellingen en vele andere spelers. Maar het is ook veel uitproberen, ontdekken en gebruik maken van de juiste instrumenten. Dat vraagt nogal wat van je kennis, vaardigheden en competenties.
Tijdens de Leergang Werken aan een inclusieve wijk leer je werken met actuele, praktische en handige tools, leer je van ervaringsdeskundigen en ga je aan de slag met je eigen dagelijkse praktijk tijdens opdrachten.