Om het woningbezit actueel en passend te houden en woongenot te blijven bieden, moeten corporaties hun woningen goed onderhouden. Soms is het onderhoud daarbij zo groot, dat we spreken van een renovatie- en herstructureringsproject.
De uitvoering van de sociale projectbegeleiding besteden corporaties vaak uit aan een externe partij, zoals een aannemer. Maar hoe zorg je dan dat je als corporatie wel in control blijft? Hoe maak je goede afspraken? En zorg je dat de bewoners te woord worden gestaan op een manier die bij jouw corporatie past?
In de leergang Sociale Projectbegeleiding fris je je kennis van het huurrecht rondom renovatie- en herstructureringsprojecten op en word je meegenomen in de meest gangbare en actuele werkvormen in projectbegeleiding. Tijdens de leergang ga je aan de slag met een eigen project. Zo kun je het geleerde direct in de eigen praktijk brengen en kun je tijdens de leergang ook de vragen stellen die in jouw praktijk naar boven komen. Daarnaast is er veel aandacht voor het organiseren van de bewonersbegeleiding bij sloop en renovatieprojecten. Hoe zorg je er o.a. voor dat externen de juiste informatie krijgen en de juiste terugkoppeling geven?
Aanpak
Voorafgaande aan de leergang Sociale Projectbegeleiding vindt er een telefonische intake plaats. In deze intake bespreken we je praktijkervaring en je leerwensen. Ook ga je vooraf samen met je leidinggevende op zoek naar een aantal verbeterpunten in de projectbegeleiding van jouw organisatie.
Tussen de lesdagen
Tussen de lesdagen door, volg je enkele van onze e-Learningmodules. Daarnaast werk je aan je eigen communicatieplan en worden er (gezamenlijk) huiswerkopdrachten gemaakt. Hierover krijg je op de eerste lesdag verdere uitleg.
Presentatie plan
Je presenteert je plan en schetst eveneens de totstandkoming van je plan en de dilemma’s die hierbij speelden. Voor de presentatie vragen we je één of twee collega’s uit te nodigen.
Na de presentatie van je plan ontvang je het Diploma “Leergang Sociale Projectbegeleiding”.
Programma
Dag 1) De organisatie van bewonersbegeleiding
- Kennismaking
- Toelichting op het programma van de Leergang
- Bespreken en voorbereiden van de eindopdrachten
- Functies en taken bij sociale projectbegeleiding
- Samenwerken met verschillende partijen
- Regie en participatie: klantprocessen, klankbordgroepen, bewonerscommissies e.d.
- Soorten projecten: Open en gesloten planprocessen
- Valkuilen en oplossingen
- Anticiperen op risico’s
Dag 2) Juridische aspecten van sloop en renovatie
- Rechten en plichten van huurder en verhuurder bij sloop en renovatie
- Renovatie in bewoonde of onbewoonde staat
- Redelijk voorstel, sociaal plan en de praktijk
- Bespreken juridische aspecten van de eigen casuïstiek
Dag 3) Sloop en renovatie; de praktijk
- Het plan van aanpak
- Interne en externe samenwerking en delen van informatie
- Collectieve communicatie met bewoners bij renovatie
- Omgaan met bewonersgroepen
- Individuele gesprekken en huisbezoeken
- Sloop en nieuwbouw stap voor stap
- Tijdelijke bewoners en leefbaarheid
- Sociaal plan en wisselwoningen
Dag 4) Communicatie, vergroot je invloed en je impact
Onderwerpen voor deze dag hangen mede af van de vragen en wensen van de deelnemers. Mogelijke onderwerpen zijn:
- Weerstand herkennen en managen
- Draagvlak creëren
- Lichaamstaal
- Omgaan met autoriteit (van jezelf of anderen)
- Lastige gesprekken positief afronden
- Proactiviteit
- Conflicten en angst voor conflicten,
- Interne communicatie: doelen stellen en afspraken maken, feedback geven, etc.
- Oefenen met een gedragsacteur met cases zoals bijvoorbeeld:
- Afspraken maken met de aannemer
- De dynamiek bij bewonerscommissies
- Onderhandelen over het Sociaal Plan
Dag 5) Presentaties en afronding (1 dagdeel)
- Presenteren plan aan de medecursisten en gasten.
- Na succesvolle afronding van de leergang ontvang je het diploma Leergang Sociale Projectbegeleiding.
De leergang Sociale Projectbegeleiding biedt een verdieping op de eendaagse training Sociale Projectbegeleiding.