Heel veel communicatie verloopt inmiddels via e-mail. Maar het schrijven van een goede duidelijke e-mail is soms nog best lastig. En ook schriftelijke (standaard of eenmalige) brieven vragen om een zorgvuldige voorbereiding. Verplaats uzelf in de klant, bepaal het doel van uw brief of e-mail en kies de passende indeling. Met een aansprekende schrijfstijl en correct taalgebruik.
Aanpak
In deze training oefen je de verschillende fasen in het schrijven van een goede brief en e-mail. Je verbetert je vaardigheden om de boodschap van je brief of e-mail zo op te schrijven dat deze overkomt bij de lezer. Tijdens de training krijg je persoonlijke feedback op de brieven en e-mails die je zelf schrijft. Zo sluit de training optimaal aan bij jouw leervragen. Om de verbinding met de praktijk te leggen, werk je tussen de trainingsdagen aan het (her)schrijven van een brief of e-mail. Op de volgende trainingsdag wordt deze besproken en krijg je feedback.
Blended leren: kort, effectief en met meer rendement!
Je start met de e-Learningmodules “E-mails schrijven” en “ Gewoon goed Nederlants”. Hiermee doorloop je de theorie over het schrijven van heldere en juist gespelde mails. Zo ga je goed voorbereid naar de training Klantgericht schrijven. Hierna heb je nog drie maanden toegang tot de e-Learning en kun je achteraf nog eens rustig de modules doornemen.
Programma
- Inleiding communicatiemodel en schrijfproces
- Klantgericht en doelgericht communiceren
- Voorbereiding: wat wil jij met je brief of e-mail bereiken?
- Afstemming op de ontvanger van je brief of e-mail
- Indeling en structuur van de brief
- Indeling en structuur van de e-mail
- Correct en verzorgd formuleren