Als je ooit in de Efteling bent geweest, ken je vast Holle Bolle Gijs. Deze vriendelijke prullenbak roept enthousiast “Papier hier!” en zorgt er moeiteloos voor dat bezoekers hun afval netjes weggooien. Een simpel en speels voorbeeld van hoe een subtiel duwtje mensen kan aanzetten tot gewenst gedrag, zonder dat ze het gevoel hebben gedwongen te worden. Dit principe heet nudging.
Ook in jouw werk bij een woningcorporatie kun je nudging toepassen om bewoners op een positieve manier te stimuleren om hun steentje bij te dragen.
Want stel je eens voor dat je met subtiele aanpassingen, net zoals Holle Bolle Gijs, bewoners kunt aansporen om zelf actie te ondernemen om die vervuiling in de portieken aan te pakken. Of dat het je lukt om de betrokkenheid van bewoners bij de buurt wel te vergroten. Of dat je huurders weet te stimuleren om de huur wel op tijd te betalen…
Aan de slag met praktische handvatten
Tijdens de training Nudging leer je de basisprincipes van nudging. Hoe je met kleine veranderingen in de omgeving een groot effect kunt hebben op het gedrag van bewoners.
De concrete voorbeelden uit de corporatiesector tijdens de training geven je handvatten voor het toepassen van nudging in je werk. Zo kun jij bewoners net even dat kleine duwtje in de goede richting geven.
Tijdens de training wisselen theorie en praktijkopdrachten elkaar af. Je gaat in kleine groepjes actief aan de slag met het ontwerpen van een nudge.