Blog

Janneke Huizeling (Woonservice): “Wij leggen de regie bij de medewerker”

Tegenwoordig loopt in de corporatiewereld de vakman niet meer met een papieren formulier of opschrijfboekje door de woning, maar met een tablet. Ofwel: we kunnen niet meer om de digitalisering van functies heen. Woonservice startte een half jaar geleden met een ‘digitale reis’ voor medewerkers. “De ontwikkelingen op ICT-gebied gaan steeds sneller, het is dus belangrijk om mee te ontwikkelen”, aldus P&O-adviseur Janneke Huizeling.

Zoals Prins Constantijn onlangs zei: iedere functie heeft digitale aspecten 

“Dat is zo. En dat zie je ook terug in de corporatiewereld. Binnen Woonservice hebben nagenoeg alle medewerkers, van laag tot hoog, te maken met de digitale kanten van het werk. Iedereen moet bijvoorbeeld kunnen werken met het basispakket waarin alle gegevens van huurders en woningen staan. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het systeem waarin medewerkers hun verlof en declaraties bijhouden en zelf hun personeelsdossier kunnen aanvullen. Daarnaast hebben we nog softwarepakketten waar niet iedereen in thuis hoeft te zijn. Dit is afhankelijk van de functie. Het is belangrijk dat medewerkers digitaal bij blijven en zich continu ontwikkelen, anders loop je, niet alleen als mens maar ook als organisatie, binnen de kortste keren achter de feiten aan.”

Dus hoppetop naar een training?

“Nee, zeker niet. Vroeger werd vaak voor de hele afdeling dezelfde klassikale training  georganiseerd. Maar dat werkt niet meer in deze tijd. Woonservice legt de regie bij de medewerker en geeft ruimte voor maatwerk: wat heb jij nodig aan digitale vaardigheden om goed te kunnen functioneren? Welke opleiding past daarbij? Wanneer wil je die doen? Wil je dat klassikaal of liever via e-learning of in een een-op-eensessie? De medewerker is verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkeling en weet zelf het best wat hij nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Natuurlijk praat hij hierover met zijn leidinggevende, maar dat is echt sparren. De medewerker kiest zijn eigen pad.”

Levert dat geen keuzestress op?

“Wij laten niemand in het diepe springen. Woonservice heeft daarvoor een programma dat heet ‘Wat wordt jouw digitale reis?’ Zo willen we op een leuke, positieve manier insteken op de ontwikkeling van medewerkers. Met dit programma faciliteren wij iedereen zodat iemand goed toegerust op reis kan gaan.”

Een digitale reis. Hoe werkt het?

“Dat begint met de reischeck. Dat is een uitgebreide vragenlijst waarin ook hele brede ICT-onderwerpen aan bod komen, zoals online veiligheid en social media. Op basis daarvan krijgt iemand een digitaal reisadvies. Vervolgens kan iemand in de digitale reisgids op zoek gaan naar een training die past bij hem of haar.”

Stond iedereen te trappelen om eraan te mee te doen?

“Het scoringspercentage is heel hoog. Hoewel de uitnodiging vrijblijvend was, hebben van de 65 mensen die hier werken maar een paar de reischeck nog niet ingevuld. Dat mag, maar ons doel is dat iedereen meedoet. Dat kan niet zonder de reischeck in te vullen, die geeft namelijk inzicht over op welk vlak je je nog kunt ontwikkelen.”

En? Tevreden over het resultaat?

“Iedereen die de reischeck heeft ingevuld, heeft inmiddels een digitaal reisadvies gekregen en maakt nu de volgende stap. Eind 2017 maken we de stand van zaken op. Om medewerkers uit te dagen, koppelen we er via intranet nog een ‘edugame’ aan, waarmee we in een spelvorm mensen willen prikkelen om actief bezig te blijven met de digitale reis. Sommige mensen vinden een competitie-element leuk en kunnen hier -ook weer helemaal vrijblijvend- aan meedoen.”

Meer informatie of aan de slag met uw medewerkers en organisatie?

Wilt u net als Woonservice ook aan de slag met digitale vaardigheden binnen uw organisatie? Wilt u de mogelijkheden bespreken voor uzelf, uw team of uw organisatie?
LEES HIER MEER OVER ONZE AANPAK  of  NEEM CONTACT OP VOOR EEN VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK

Datum: 27-11-2016

Delen: