Alle artikelen
Nieuws, inspiratie, handige tips en klantverhalen.
Vakgebieden
Artikelen
-
Leergang Woonconsulent: “Ik wil met de poten in de maatschappelijke klei staan”
Een jaar geleden werkte Art Vodegel nog fulltime als zelfstandig vastgoed- en ondernemingsrechtjurist. Dat staat nu op een wat lager pitje, want inmiddels is hij ook project-wijkbeheerder bij Woonwaarts. Onlangs volgde hij de Leergang Woonconsulent. “Dat is zeker waardevol geweest om de overstap te kunnen maken.” Van jurist naar project-wijkbeheerder. Vertel “Na mijn rechtenstudie ben ik begonnen als kandidaat-notaris, maar dat gaf uiteindelijk geen voldoening meer. Daarna ben ik les gaan geven aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 2010 ben ik voor mezelf begonnen als zelfstandig (interim-)jurist. In die hoedanigheid kwam ik in contact met grote woningcorporaties. Hun ‘sociale kant’ vond ik meteen interessant.” Ja? En toen? Hoppetop overgestapt? “Nee. In 2020 kwam Corona. In dat jaar werd ik ook 50. Ik dacht: als ik nog een keer wat anders wil gaan doen, dan is dit het moment. Ik wilde werk gaan doen met meer maatschappelijke relevantie. Ik heb gesproken met mensen uit mijn netwerk en heb bij verschillende woningcorporaties ‘in de klei’ gestaan. Dat beviel heel goed. Ik besloot de Leergang Woonconsulent bij Kjenning te volgen. Zo kon ik én kennis vergaren én laten zien dat ik écht gemotiveerd was.” U bedoelt: dat het geen bevlieging was “Precies.” Was de Leergang Woonconsulent waardevol of…? “De Leergang was zeker waardevol. Aan bod kwamen onderwerpen als leefbaarheid, overlast, wanbewoning, achter-de-voordeurproblematiek en bewonersparticipatie. Ook het huurrecht kwam – uitgebreid – aan bod. Dat pik ik als jurist natuurlijk heel gemakkelijk op. Je sluit af met een scriptie en een mondeling examen. Wat er voor mij echt uitsprong was het onderdeel sociaal beheer.” Want? “Dat was superinteressant. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen last en overlast? Hoe voorkom je klachten? Hoe ga je het gesprek aan met huurder? Hoe bevorder je bewonersparticipatie? Hoe stimuleer je de zelfredzaamheid van huurder? Hoe werk je eigenlijk aan leefbaarheid? De docent liet je smullen van de stof, met tal van voorbeelden. Hij gaf ook aan: werk aan leefbaarheid, werk niet op klacht. Daar heb ik nog dagelijks profijt van. En ondanks dat door Corona een groot deel van de Leergang online was, was er veel interactie.” Was het ook praktisch? “Sowieso door alle praktijkvoorbeelden. Maar we hebben ook geoefend met acteurs. Hoe je het gesprek aangaat met kwetsbare, agressieve, of emotionele huurders. Door te kijken naar anderen en door het zelf te doen, neem je daar veel van mee.” En met al die opgedane kennis kon u meteen aan de slag bij Woonwaarts? “Via de leergang ben ik ook in contact gekomen met een collega bij Woonwaarts. Daar houd ik mij nu vier dagen in de week bezig met het sociaal beheer bij grootschalig onderhoud en renovatie. Dat ik de Leergang Woonconsulent heb gevolgd, heeft mij daarbij zeker geholpen. Op vrijdag geef ik nog juridisch advies. Van die combi word ik erg blij.”
Lees meer25 april 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Heeft u ooit een normaal mens ontmoet?
Een aantal jaar geleden woonde ik in een typische jaren ’60 flat in Amersfoort, lekker gehorig en een kleurrijk geheel aan bewoners in de portiek. De onderbuurman was een jongen van midden 20 die er net was komen wonen en in de portiek was er niet meer contact met hem dan een schuchter ‘dag’ of ‘hallo’. Dit veranderde al snel. Regelmatig kwamen we bij elkaar aan de deur en werd er over en weer veel gepraat…. althans in het hoofd van mijn buurman. Steeds vaker draaide hij ’s avonds en ’s nachts harde muziek en riep voor mijn deur dat hij wel wist dat ik hem afluisterde en steeds overleg over hem had met mijn buurvrouw. Het ging van kwaad tot erger. Mijn buurman was psychotisch aan het worden. Dit soort verhalen komen helaas vaak voorbij in de training Omgaan met bewoners met verward gedrag. Bewoners die blijven klagen over buren die expres geluid maken, bijvoorbeeld tikken op buizen, dag én nacht. En dan vooral de bewoners die klagen over bovenburen die dat doen… maar zelf op de bovenste verdieping wonen… Herkennen van gedrag Wanneer een huurder last heeft van hallucinaties of psychoses, dan is dat niet altijd direct herkenbaar. Überhaupt is het beeld van ‘de psychiatrische huurder’ vaak meer divers dan het beeld wat we ons hebben gevormd. Er is een groep huurders die heel vreemd gedrag vertoont en die verhalen vertelt waar je geen touw aan vast kunt knopen, of die dingen ziet waarvan we meteen weten: dit kan echt niet kloppen. Toch herken je veel vaker in eerste instantie helemaal niks en komt het aparte gedrag pas in de loop van een contact tot uiting, zoals bij verschillende persoonlijkheidsstoornissen. Meegaan in het verhaal? Of toch niet? De corporatie krijgt wel bijna dagelijks te maken met ‘bijzondere’ bewoners en moet je als vakman, wijkbeheerder of woonconsulent maar zien om te gaan met dit ‘bijzondere mens’ en er tegelijkertijd ook nog huurafspraken mee zien te maken. In de training komen vaak vragen naar voren als: moet ik meegaan in zijn verhaal of juist niet? Is iemand gevaarlijk en moet ik op mijn hoede zijn? Waarom wordt iemand niet opgenomen, terwijl die het gas vergeet uit te doen en steeds meer lijkt te vergeten, zoals bij dementie. Dat is toch gevaarlijk? Terechte vragen met regelmatig een moeizaam antwoord. We hebben als maatschappij nog niet altijd een oplossing voor al deze bijzondere gevallen. O ja. Terug naar de onderbuurman. Regelmatig en op de raarste tijden hoorde ik breekgeluiden in zijn woning. En als ik in de portiek liep, kon het gebeuren dat hij de deur op een kier deed en mij stijfvloekte omdat ik ‘hem in de gaten hield’. Het escaleerde toen mijn buurman een draagmuur begon door te breken, omdat hij ervan overtuigd was dat mijn buurvrouw en ik daar afluisterapparatuur verstopt hadden. Gelukkig werkte ik toen al in de psychiatrie kon ik adequaat handelen maar ik snap heel goed dat veel mensen niet zo’n geduld kunnen opbrengen voor dit gedrag. Het is eng en onvoorspelbaar en besef wel, het kan echt iedereen op een dag ook overkomen. Ik hoop altijd maar als bij mij de bovenkamer niet meer functioneert dat ik dan gedegen en respectvolle mensen tegenkom. Dan blijf ik ‘bijzonder’! Simone Grooters trainer Omgaan met bewoners met verward gedrag
Lees meer25 april 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
De klant komt altijd van rechts… maar zijn emoties ook!
Natuurlijk weet u ook dat de klant altijd gelijk heeft en de klant ook altijd van rechts komt en dus voorrang heeft. Maar u heeft niet altijd positief nieuws te brengen. Dus hoe communiceer je ook in die situaties met klanten zodat je duidelijk bent, problemen oplost én toch de klant tevreden houdt? Dat klinkt misschien best tegenstrijdig… maar het kan echt en de meeste corporatiemedewerkers verstaan die kunst ook echt heel erg goed! Ze zijn meester in het communiceren met vaak mondige en veeleisende klanten. Toch blijven er vaak lastige situaties bestaan. Bij slecht nieuws toch een tevreden klant? In de training Klantgericht communiceren komen verschillende situaties en omstandigheden aan de orde. Ook situaties waarin het lastig is om klantgericht te blijven en om de klant tevreden te houden zoals bij “slecht nieuws geven”. Want kun je überhaupt slecht nieuws geven en tóch de klant tevreden houden? Het lijkt een regelrechte tegenstelling! Heel kort samengevat is de theorie hierbij: Klap uitdelenVertel dat je slecht nieuws hebt en breng de boodschap kort en bondig Klap helpen opvangenStop met praten, hanteer emoties, geef gevoelssamenvattingen, luister echt, en herhaal zo nodig het slechte nieuws Nu weten de meeste medewerkers vaak wel hoe het theoretisch zou moeten… maar omdat het in de praktijk helaas anders werkt lijken ze soms de wanhoop nabij… Denk bijvoorbeeld aan een gesprek waarin de keuken niet wordt vervangen… het bericht dat mensen niet in aanmerking komen voor de gewenste huurwoning… dat er betaald moet worden voor service… dat er herstelkosten zijn bij de inspectie bij de huuropzegging… Of erger: als de woning ontruimd gaat worden… U kunt zelf ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden bedenken. De praktijk: Tevreden klant? Tevreden medewerker? Over het algemeen gaat het uitdelen van de klap prima. Meestal wordt de boodschap helder, kort en bondig gegeven. Veel lastiger is het helpen opvangen van de klap. Het grootste probleem daarbij is: het hanteren van de emoties. En als je dat niet doet worden de emoties ook alleen maar groter, leidt het zelfs soms tot agressie of een officiële klacht. Daarom is het hanteren van emoties na het geven van slecht nieuws ook zo belangrijk. Waarom is het lastig? Als het dan zo belangrijk is, wat maakt het dan lastig voor medewerkers om het te doen? Is het omdat men er de tijd niet voor wil nemen? Of omdat men vindt dat de klant niet moet zeuren? Nee. Gelukkig niet. De voornaamste reden is dat mensen het zelf heel vervelend vinden om huurders teleur te moeten stellen. En daardoor teveel in de uitlegstand gaan zitten. Dus uitleggen waarom het zo is en als de huurder dan weer (emotioneel) reageert, het nog een keer uitleggen en nog een keer uitleggen. In plaats van luisteren naar de huurder, wordt er dan gesproken. In plaats van emoties hanteren, gaat het over de inhoud. En dat werkt niet, het werkt zelfs averechts. Emotie komt dus altijd van rechts en heeft voorrang. Pas als de emotie is gezakt, door de emotie bewust en actief te hanteren, is er weer een redelijk gesprek mogelijk. In de training Klantgericht communiceren komt de theorie aan de orde maar oefenen we ook veel praktijksituaties. Want de praktijk leer je het beste door het gewoon te doen. Veilig oefenen met een eigen situatie. Zodat je, terug in je eigen werksituatie, de vaardigheden direct kunt toepassen en zorgt dat de klant én zijn emoties altijd voorrang kunnen krijgen. Wendy Derksen, KjenningKlantgericht communiceren Invloed uitoefenen
Lees meer25 april 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Een Singles event georganiseerd door Staedion
Een geniale actie in tijden van de wooncrisis of een hulpkreet in een systeem wat vastzit? Een Singles Evenement in Den Haag is niet echt bijzonder. Maar dat woningcorporatie Staedion een Singles Evenement organiseert, is wel heel bijzonder! Een corporatie die vrijgezellen probeert te koppelen… Niet alleen om hen gelukkig te laten worden in de liefde maar ook om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Ja ja… en die actie was op 1 april? Even leek het een ludieke 1 aprilgrap. Maar niets blijkt minder waar. Staedion spot niet met de liefde. En al helemaal niet met de problemen op de woningmarkt. Tanja Riet-Nickolson, projectmanager Verhuur bij Staedion, vertelt. Een singles evenement organiseren als corporatie. Past dat wel bij jullie rol als corporatie? “Met de actie willen we vooral aandacht vragen voor de wooncrisis in Nederland. Deze crisis is een probleem van ons allemaal. Het is tijd om in te zetten op een nieuwe vorm van collectief denken over wonen in Nederland.” Wat bedoel je precies met collectief denken? “Woningen zijn op dit moment een zeer schaars goed. Één van de problemen van de woningmarkt is, dat is er vaak mismatches zijn tussen de woning en de bewoner(s). Gezinnen betrekken de woning in een levensfase met kinderen. De kinderen vliegen op een zeker moment uit. En ouders blijven wonen in een grote woning. De gedachte bij veel bewoners nu is “Het is mijn huis. Hier heb ik recht op. Ik woon hier prettig en waarom zou ik weg gaan?” Een hele begrijpelijke gedachte. Maar wat nu als wonen wel een recht is, maar dat de specifieke woning kan veranderen afhankelijk van je levensfase? Wat nu als we mensen wel zo ver krijgen om te denken “mijn tijd hier is goed geweest, ik maak plaats voor een ander.” We zijn collectief nog niet zo ver met deze gedachten. En misschien is het met deze crisis nu wel tijd om daaraan te werken.” Bouwen, Bouwen en Bouwen: het is niet dé oplossing “De focus in veel plannen ligt op bouwen, bouwen en bouwen. Dat is zonde. Want voor de opgave van Staedion in de komende tijd, staat 99% van de woningen er al. Nieuwbouw voegt bij ons 1% toe. In plaats van de focus zo op dat kleine percentage te leggen, zijn we creatief aan de slag gegaan. Als je dan kijkt naar het aantal bewoners per huishouden, dan ligt ook daar een uitdaging. Zo ontstond de vraag “hoe motiveren of beïnvloeden we bewoners om meer samen te wonen?”. Uiteindelijk is dat niet alleen goed voor de doorstroom. Ook voor zaken zoals eenzaamheid of het delen van financiële lasten is samenwonen een mooie oplossing. Het kan ook de andere kant op werken. Wat nu als je gekort wordt op je uitkering als je een huis samen gaat gebruiken?” Kiezen voor de liefde: is dat dan een logische keus? “Voor nu wel! Als we willen dat meer mensen gaan samenwonen, dan moeten we echt Out of the Box gaan denken en hier ook aandacht voor vragen. En: we onderzoeken allerlei vormen van samenwonen op dit moment. Dat is ook het magische aan ons verhuurvak. Je hebt mogelijkheden om de wijze waarop mensen wonen te beïnvloeden.” Hoe komen jullie zo creatief bij Staedion? “Natuurlijk lopen we op afdelingen Verhuur ook tegen het systeemdenken aan. Waar zaken niet kunnen, mogen of passen bij onze rol. Vanuit woonruimteverdeling zijn talrijke belemmeringen te bedenken, waarom zaken niet kunnen, mogen of passen. En we kijken echt vanuit de mogelijkheden.” Waarom lukt dat bij Staedion wel? Wat is jullie geheim? “Er is geen geheim. We vinden dat we als corporatie onze rol moeten pakken. En dat willen we intern allemaal ook. Er is een flinke woningschaarste. En dat lossen we niet op door te doen wat we altijd deden. Dus gaan we wat anders doen. Wat anders proberen. En dit soort ideeën ontstaat doordat verschillende afdelingen samenwerken. Wat natuurlijk ook helpt, is dat onze nieuwe bestuurder Gijsbert van Herk lef heeft. Eigenlijk was het zijn ludieke idee, een singles event. En dat hebben we samen opgepakt.” Gijsbert van Herk, de bestuurder van Staedion vertelt “We willen de doorstroom in ons bestaande bezit op gang krijgen. Een deel van de bewoners wil dat ook echt, en er zijn zoveel belemmeringen in de regels die we hebben in Nederland. Daar zit het vast. Met deze actie vragen we aan de systeemwereld of we iets meer naar de leefwereld kunnen luisteren waar de behoefte ligt. En nee, we zijn zeker geen datingbureau, maar om aandacht te vragen voor het beter gaan benutten van de bestaande al gebouwde woningen, helpt zo een actie. Overigens willen we los van dit beter benutten ook 6000 nieuwe woningen toevoegen, plannen en ideeën genoeg waar we hopelijk ook de ruimte voor krijgen.“ Maar Tanja, hoe reageren de bewoners? “Op het moment van het interview waren we net 1 dag in de lucht met de Singles Campagne. Nog te vroeg om daar echt iets over te zeggen. Inmiddels hebben zich circa 70 bewoners ingeschreven, dus het evenement gaat er komen. We willen hier de expertise van bijvoorbeeld een datingbureau voor inschakelen. We begrijpen dat we de woningnood hier niet mee oplossen, maar we hebben wel de maatschappelijke discussie hiermee op gang gebracht. We moeten de drempels om samen te gaan wonen, in welke vorm dan ook, verlagen.” Het blijft toch raar dat we in een wooncrisis zitten terwijl uit data blijkt dat Nederlanders de afgelopen decennia alleen maar groter zijn gaan wonen. Dan blijft de vraag “hoe lossen we het op dat er meer mensen in bestaande woningen gaan samenwonen?” En die vraag is echt niet zomaar beantwoord.” Naast de inzet op ‘meer mensen in één huis’ is het van belang doorstroming te stimuleren. De sleutel om zoveel mogelijk huishoudens te helpen aan een passende woning ligt aan de start van de verhuisketen. Zodra de ‘Empy Nester’ verleid kan worden te verhuizen, brengt dat een keten aan verhuisbewegingen op gang. Een woning is zo belangrijk. Je moet je er veilig voelen. Je huis moet je thuis zijn. Wat nou als het mis gaat? “En wat nou als het wel lukt? Wat als we mensen wel inspireren om anders naar wonen te kijken? Natuurlijk denken we ook na over problemen die kunnen ontstaan bij samenwoners en hoe we daarop kunnen inspelen. Van ons vraagt dat vooral dat we dichtbij onze bewoners staan. En dat gaan we doen. Niet alleen maar handhaven en op regels letten. Maar vooral samen denken in mogelijkheden. We onderzoeken ook de mogelijkheid van proefsamenwonen om de drempel te verlagen en de doorstroming te bevorderen. Kun jij ook tot creatieve oplossingen komen? Tanja denkt groots en durft met andere oplossingen te komen. Ze heeft zelfs ideeën om bestaande opvattingen over wonen te veranderen. De uitdaging bij het verhuren van woningen is groot. Medewerkers Verhuur hebben zich de afgelopen decennia gericht op het volgen van regels. Maar nu de vraag in de markt is veranderd, is het de uitdaging om anders te gaan denken en belemmerende regels los te laten waar dat kan. Het is zoals Albert Einstein al zei: “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt”. Dat vergt kennis, kunde en een gezonde dosis lef. Dat ontstaat niet zomaar. Ook Tanja is bij Staedion niet zomaar op deze ideeën gekomen. Ze investeerde in zichzelf door mee te werken aan verbeterprojecten, met Lean trajecten en door in interne samenwerking te investeren. Is Tanja een mooi voorbeeld voor jou? Voor mij wel. Ik geniet van creatieve oplossingen en lef. Want dat is hard nodig om de huidige uitdagingen in de woningmarkt aan te pakken. Dus ik vraag je het toch: Wees ook een beetje een Tanja. Marija BjelobrkTrainer Leergang Verhuur Kjenning Ps. Meer informatie over het singles event lees je hier op de website van Staedion
Lees meer11 april 2022 -
Management
Het leeghalen van de huurwoning door erfgenamen
Het opleveren van de huurwoning na overlijden van de huurder levert altijd wat kopzorgen op. Vaak gaat het daarbij om een situatie dat de woning moet worden opgeleverd, maar dat er geen erfgenamen bekend zijn. De vraag is dan of de woning in dat geval door de verhuurder kan worden leeggehaald. Wel erfgenamen maar nog geen aanvaarding van de nalatenschap Hieronder ga ik in op de situatie dat er wel een erfgenaam bekend is, maar deze nog niet weet of hij de nalatenschap gaat aanvaarden. De vraag doet zich dan voor of deze erfgenaam wel (alvast) de woning van de overleden huurder, de erflater, mag ontruimen. De verhuurder zal hier op aandringen omdat hij de woning weer snel wil gaan verhuren. Een erfgenaam wil een woning vaak niet ontruimen omdat hij vreest dat het leegruimen van de woning als een ‘daad van aanvaarding’ wordt gezien en hij daarna niet alsnog de nalatenschap kan verwerpen. Dit kan inderdaad het geval zijn en als daarvan sprake is, dan heeft de verhuurder ook de mogelijkheid de erfgenaam op de schulden van de overleden huurder aan te spreken. Maar het leeghalen van een woning door een erfgenaam wordt niet altijd gezien als het aanvaarden van de nalatenschap. Dat zit als volgt. Keuze verwerpen of (beneficiair) aanvaarden nalatenschap De keuze voor (de wijze van) aanvaarding van de nalatenschap kan op verschillende manieren plaatsvinden. Dit kan uitdrukkelijk, door het afleggen van een verklaring van zuivere aanvaarding, beneficiaire aanvaarding of verwerping bij de griffie van de rechtbank van de woonplaats van de overledene. Beneficiaire aanvaarding wordt ook wel aanvaarding “onder het voorrecht van boedelbeschrijving” genoemd. Het betekent dat de erfgenaam niet met zijn eigen vermogen aansprakelijk gesteld wordt voor de betaling van de schulden als deze groter zijn dan de bezittingen van de nalatenschap. Heeft de erfgenaam een keuze gemaakt dan kan hij daar niet meer op terugkomen. De keuze is definitief. Maar het aanvaarden van de nalatenschap gaat soms ook zonder dat een erfgenaam zich daarvan bewust is, namelijk stilzwijgend. Dat is bijvoorbeeld het geval als een erfgenaam – vóór dat hij zijn keuze voor aanvaarden of verwerpen heeft gemaakt – bepaalde gedragingen verricht met betrekking tot de nalatenschap die als “daden van zuivere aanvaarding” worden gezien. Is dat het geval, dan is de nalatenschap alsnog (stilzwijgend, dus zonder uitdrukkelijke verklaring) door de erfgenaam aanvaard. En dat betekent weer dat de erfgenaam met zijn privé vermogen aansprakelijk is voor eventuele schulden van de erflater, zoals bijvoorbeeld een huurschuld of de mutatiekosten. De Wet BETS Per 1 september 2016 is de Wet bescherming erfgenamen tegen schulden (Stb. 2016, 226) in werking getreden, waarbij artikel 4:192 lid 1 BW is gewijzigd. Doel van de wetswijziging is erfgenamen meer bescherming te bieden tegen handelingen die duiden op een zuivere aanvaarding van een nalatenschap. In de wet staat nu dat van zuivere aanvaarding alleen sprake is als een erfgenaam beschikkingshandelingen verricht door goederen van de nalatenschap te verkopen, bezwaren of op andere wijze aan het verhaal van schuldeisers te onttrekken. Van dergelijke handelingen kan immers niet worden aangenomen dat een erfgenaam deze onbewust verricht. Leeghalen woning De vraag is nu of het leeghalen van de woning al een ‘daad van zuivere aanvaarding’ is. Vaak wordt dit wel aangenomen maar dat is zeker niet altijd het geval. Dit zit als volgt. Volgens de wet aanvaardt een erfgenaam de nalatenschap zuiver wanneer hij zich “ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt” (Art. 4:192 lid 1 BW). Dat is bijvoorbeeld het geval als hij schulden van de overleden huurder betaalt, of spullen van de overleden huurder verkoopt of mee naar huis neemt om zelf te houden. Door dit te doen ontneemt hij eventuele (andere) schuldeisers van de mogelijkheid zich op deze spullen te verhalen. In feite ‘beschikt’ de erfgenaam dan over de spullen van de overleden huurder. In de wetsgeschiedenis wordt dit ook wel aangeduid als het “als heer en meester beschikken over de goederen van de nalatenschap”. Zou de erfgenaam dit doen, dan is sprake van een beschikkingsdaad en leidt dat tot (zuivere) aanvaarding van de nalatenschap. Er is echter niets op tegen als de erfgenaam, voordat hij zijn keuze heeft gemaakt, de woning leeghaalt en de spullen bijvoorbeeld tijdelijk opslaat zodat zij voor eventuele schuldeisers nog bereikbaar zijn. De erfgenaam beperkt zich dan tot een “beheersdaad” en dat is juridisch iets anders dan beschikken over de nalatenschap. Ook kan het voorkomen dat een erfgenaam een fotoalbum meeneemt. Omdat een fotoalbum louter emotionele waarde heeft en geen verhaalsobject voor schuldeisers is, zal het meenemen ervan geen beschikkingsdaad opleveren. Ook het meegeven van inboedel zonder waarde aan de kringloop is geen beschikkingsdaad volgens de toelichting bij de wet. Gaat het daarentegen om het meenemen en behouden van sieraden, dan zal dat anders kunnen zijn. Bij de beoordeling of een gedraging van een erfgenaam geldt als een daad van zuivere aanvaarding moet dus een onderscheid gemaakt worden tussen ‘daden van beheer’ en het ‘als heer en meester beschikken over de goederen van de nalatenschap’. Want in het laatste geval gedraagt de erfgenaam zich “ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam”. Het enkel verrichten van daden van beheer levert geen zuivere aanvaarding op. Maar de grens tussen beide is soms moeilijk te trekken. Uitspraak Hoge Raad Dat blijkt ook uit een recente uitspraak van de Hoge Raad van 21 oktober 2021 (bij een kwestie die speelde voor de wetswijziging). Het ging hier kort gezegd om het leeghalen van een kamer in een verzorgingshuis en het afvoeren van de inboedel door een van de kinderen van de overleden moeder. De zoon had in opdracht van moeder van haar bankrekening een doos gebak van € 31 gegeven aan het personeel van het verzorgingstehuis en cadeaubonnen ter waarde van € 150 aan de alfahulp gegeven die moeder verzorgde. Daarna had de zoon de nalatenschap beneficiair aanvaard. Hierbij is van belang dat als een van de erfgenamen beneficiair aanvaardt, dit ook geldt voor de andere erfgenamen. De dochter vond dat het leeghalen van de kamer, het afvoeren van de inboedel en het betalen vanaf de bankrekening van de moeder, een (stilzwijgende) zuivere aanvaarding van de nalatenschap oplevert en dat haar broer dus aansprakelijk was voor alle schulden. De dochter wilde wel aanspraak blijven houden op haar wettelijk erfdeel. De Hoge Raad vond dat de erfgenaam, door deze in opdracht van de moeder uitgevoerde handelingen uit te voeren, zich niet ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als een zuiver aanvaard hebbende erfgenaam heeft gedragen. Ook het leeghalen van de woning van de moeder en het aanbieden van de inboedel aan een kringloopwinkel leverde geen gedraging op waaruit de bedoeling blijkt om de nalatenschap zuiver te aanvaarden. Het afvoeren van (delen van) een inboedel van de erflater zonder reële economische waarde naar een kringloopwinkel of milieu depot kan niet worden aangemerkt als een daad van zuivere aanvaarding. Volgens de Hoge Raad volgt uit de wet en uit de wetswijziging dat uit gedragingen van een erfgenaam niet te snel mag worden afgeleid dat deze de bedoeling heeft de nalatenschap zuiver te aanvaarden. Conclusie Kortom, als het gaat om het leeghalen van een huurwoning door een erfgenaam die nog geen keuze heeft gemaakt of en hoe hij de nalatenschap gaat aanvaarden, mag de erfgenaam wel de huurwoning leeghalen (en eventueel spullen opslaan) maar hij kan beter niet de inboedel verdelen onder familie of vrienden, verkopen of zomaar weggeven aan derden. Dan loopt hij de kans dat die handeling als een beschikkingsdaad wordt aangemerkt. Is dit het geval dan is de erfgenaam alsnog in zijn eigen vermogen aansprakelijk voor eventuele schulden van de overledene. Huurrecht Ook rondom het overlijden van huurders is veel geregeld in de huurrecht over o.a. beëindigen van de huurovereenkomst maar ook over het medehuurderschap. Recent zijn bijvoorbeeld ook regels aangepast waardoor meerderjarige inwonende kinderen na het overlijden van hun ouder(s) niet binnen twee maanden de ouderlijke huurwoning dienen te verlaten. Het huurrecht staat dus nooit stil, is altijd in beweging en kent vele nuances en zienswijzen. Dat maakt huurrecht ook leuk! Hoe kijken rechters naar huurrecht? Hoe kunt u huurrecht nu toepassen in uw dagelijkse casus met behoud van uw relatie met uw huurder en zonder als verhuurder uw positie te verliezen? De opleiding Huurrecht de basis biedt een stevige basis. Met e-learning vooraf en een interactieve trainingsdag bent u snel op de hoogte van de uitgangspunten van het huurrecht en de rechten en plichten van huurder én die van uw organisatie als verhuurder. Om bij te blijven en te verdiepen kunt u
Lees meer11 april 2022 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Bouwkunde voor niet-bouwkundigen: “Ik weet nu dat er veel meer onder een dak zit dan alleen een gebouw”
Marie-José Ten Holter werkt al 36 jaar in het UMC Utrecht in verschillende functies. Ze begon als röntgenlaborant en is inmiddels coördinator Personeelshuisvesting. Dat vereist andere kennis en daarom volgde ze de opleiding Bouwkunde voor niet-bouwkundigen. “Ik ben ambitieus en wil altijd meer weten.” Van zorg naar stenen? Hoe komt dat zo? “Ik vind het leuk om iedere keer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ooit ben ik begonnen als röntgenlaborant. Vervolgens heb ik de specialisatie radiotherapeutisch laborant gedaan op de afdeling radiotherapie. Na verloop van tijd werd ik daar leidinggevende. Dat heb ik 11 jaar gedaan. Een prachtige baan. Zes jaar geleden liep ik tegen deze functie aan en heb ik erop gesolliciteerd. Ik dacht: ik houd van plannen, ik houd van mensen en ik houd van organiseren. Dus dit is een baan voor mij!” En? Is dat ook zo? “Ja, het is een ontzettend leuke baan. Het UMC Utrecht heeft een aantal panden in Utrecht dicht bij het ziekenhuis die verhuurd worden aan medewerkers. Vroeger alleen aan verpleegkundigen, zodat zij snel op hun werk konden komen. Nu ook aan research-analisten, zij doen belangrijk onderzoekswerk en moeten vaak snel heen en weer om in het laboratorium zaken te checken. En we verhuren ook aan onderzoekers in opleiding, zij komen vanuit de hele wereld hiernaartoe. Daarnaast ben ik samen met een andere collega verantwoordelijk voor de 8 gastenkamers in het ziekenhuis zelf, waar familieleden van patiënten kunnen verblijven.” Hoeveel weet een radiotherapeutisch laborant van stenen? “Toen ik begon niet bovenmatig veel. Wij hebben zelf een koophuis en verhuren is toch een heel ander proces. Dus ik ben zes jaar geleden gewoon gaan googelen om te kijken hoe ik meer kennis kon krijgen over huizen, verhuren en alles wat daarmee samenhangt. Zo kwam ik bij Kjenning terecht. Ik had er meteen een goed gevoel bij. Ieder jaar heb ik een training/opleiding gedaan bij ze. Onder andere de training Huurrecht, waar de trainer een advocaat was. Die ik daarna bij het UMC heb uitgenodigd om naar onze huurcontracten te kijken, deze waren wat verouderd. Mooi dat er dan ook een kruisbestuiving is. Dit keer wilde ik graag meer van bouwkundige zaken weten. Dan denk ik: hup, even kijken of Kjenning hier iets over heeft.” Waarom meer weten van bouwkundige zaken dan? “Omdat het fijn is om goed door te kunnen vragen als huurders bellen met een klacht. Zodat ik bij wijze van spreken bij lekkage kan inschatten of ik de brandweer moet bellen, de huismeester moet inschakelen, of dat ze er een emmertje onder kunnen zetten tot er de volgende dag iemand komt. Ik wil gewoon zoveel mogelijk bouwkundige dingen weten. En deze opleiding gaat vanaf een stuk grond – wat wil je bouwen, wat heb je daarvoor nodig, hoe ziet het bouwproces eruit, welke wet- en regelgeving is van belang, wat is het bouwkundige jargon – tot hoe beheer je, onderhoud je onroerend goed, et cetera. Ik weet nu dat er veel meer onder een dak zit dan alleen een gebouw.” Was er nog een eyeopener? “Ik vond het leuk dat we als praktijkoefening een plattegrond van de benedenverdieping ons eigen huis moesten tekenen met alle aansluitingen. Dan kom je er pas achter hoeveel dat er zijn. Op al die verschillende aansluitingen gingen we vervolgens in. Heel interessant en praktijkgericht was dat. De asbestmodule heeft mij aangezet tot het stellen van vragen intern. In twee woningen die leegstonden hebben we onderzoek laten doen Gelukkig is alles goed. Toen kwam ik er ook achter dat dit soort zaken niet goed gedocumenteerd zijn, dat doen we nu ook beter. De verschillende trainingen die ik heb gevolgd houden mij scherp. En ik heb een netwerk opgebouwd dat ik kan contacten als ik iets wil weten of toetsen. Dat is ook nuttig. Kortom, win-win.”
Lees meer8 april 2022 -
Management
Platform Managers Planmatig Onderhoud: “Je deelt dezelfde problematiek en behoeften”
“Twee keer per jaar bij elkaar komen om te praten over trends, ontwikkelingen en zaken waar je vanuit je functie tegenaan loopt, is waardevol.” Aldus Kees van Broekhuijsen, teammanager Onderhoud bij Parteon, en deelnemer aan het platform Managers Planmatig Onderhoud. Bent u een ‘corporatiedier’? “Van origine kom ik uit de weg- en waterbouw, vervolgens heb ik – vrij snel al – de overstap gemaakt naar de bouw, en ruim 4 jaar geleden naar Parteon. Sinds twee jaar ben ik hier teammanager Onderhoud. Zowel de functie als de corporatiewereld bevallen heel erg goed. De commerciële wereld was leuk, ik had mooi werk en heb er veel geleerd, maar de maatschappelijke betrokkenheid van een corporatie heeft wat extra’s. Ik haal er intrinsiek meer uit, en ik leer nu weer op andere vlakken.” Onder andere door deelname aan dit platform? “Toen ik teammanager Onderhoud werd, wilde ik zoveel mogelijk leren en kennis opdoen. Een collega vroeg mij of dit platform iets voor mij was. Ik ben me gaan inlezen en had het gevoel dat ik er genoeg uit zou kunnen halen. Een paar jaar geleden heb ik me aangemeld als lid en kon ik een keer komen ‘proeven’.” En? Valt er genoeg uit te halen? “Alle deelnemers lopen voor een groot deel tegen dezelfde problematiek aan. Duurzaamheid is bijvoorbeeld zo’n onderwerp. In het platform voer je daar gesprekken over, je discussieert over hoe je zaken aanpakt, soms trek je samen op, je wijst elkaar op hoe het misschien anders had gekund. Dat is heel waardevol. We komen 2 keer per jaar 2 dagen bij elkaar. We hebben een hele leuke groep die uit verschillende delen van het land komen. Ook de leeftijdsopbouw is divers, van ‘jonkies’ tot mensen met 30 jaar ervaring. Dat alles geeft een mooie dynamiek.” Is dat niet lang en veel? “Die 2 dagen vliegen voorbij, echt waar. Op dag 1 is ook ruimte voor het delen van ervaringen: waar liep je het afgelopen half jaar tegenaan, wat wil je delen, welke vragen heb je, et cetera. Dat raakt heel erg aan de praktijk. Ook komt er vaak een spreker. Recent ging het over Sociocratie 3.0. Dat gaat over ‘samen beslissen’ en leert je weloverwogen en vooral gedragen beslissingen te nemen. We krijgen dan ook casuïstiek, met de groep zoek je dan naar de beste oplossing voor een probleem. Ook hier is er weer de vertaalslag naar de praktijk.” En dag 2? “Afgelopen keer sprak er op dag 2 een jurist over de nieuwe Wet kwaliteitsborging die er volgend jaar aankomt. Nu ligt de toetsing van de bouwplannen aan het bestemmingsplan, de welstandseisen en het bouwbesluit nog bij de gemeente. Straks gaat een aantal zaken veranderen, er komen onafhankelijke kwaliteitsborgers. De nieuwe wet heeft gevolgen voor de verantwoordelijkheden van de corporatie. Een hele interessante ochtend, waar ik veel van heb opgestoken. Die opgedane kennis neem je weer mee naar je eigen organisatie om daar te delen en te gebruiken. We sluiten altijd af met een evaluatie en bepalen als groep wat het onderwerp voor de volgende bijeenkomst wordt. De invulling daarvan pakken 2 deelnemers samen met Kjenning op.” Ik mis de avond tussen de 2 dagen “Dan dineren we gezamenlijk en drinken we wat. Elkaar ‘in het echie’ zien heeft voor mij 100% meerwaarde. Online is toch zakelijker, je praat dan minder snel over niet-zakelijke dingen. Als je ’s avonds met elkaar eet en wat drinkt, leer je elkaar beter kennen en bouw je een band op. En dat heeft weer een positieve invloed op de bijeenkomst overdag, dat praat dan gemakkelijker.” Over de platforms Kjenning faciliteert ruim 30 platforms. Inspirerende netwerken voor professionals waarbij ontwikkelen uiteraard centraal staat. Kennis opdoen, delen en overbrengen. Voor sommige functies zijn inmiddels al meerdere groepen. Met en van elkaar leren van de ervaringen van uw vakcollega’s in een persoonlijke én professionele setting, dat is hét doel in de Kjenning platforms! Door het continu “halen en brengen” ontstaat een hecht, professioneel én persoonlijk netwerk. 1 + 1 wordt 3! Platforms in soorten en maten Programma’s worden altijd samen bepaald. Elk platform kent zijn eigen dynamiek en doelstelling. Van uitvoerder tot manager, van inkoper tot VvE beheerder. Van woonconsultent tot directeur-bestuurder. Rond vastgoed, financiën, woondiensten en meer. Vrijblijvend kennismaken? En? Komt u eens vrijblijvend snuffelen? Neem dan de proef op de som en kom voor het laagdrempelig introductietarief een keer kijken en proeven of uw platform u ook verder helpt in uw ontwikkeling en inspiratie. En aan een functioneel én gezellig netwerk!
Lees meer28 maart 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Gemengd wonen gaat ook over meedoen, elkaar helpen
Er is een groeiende vraag naar gemengd wonen: een mix van jong, oud, mensen met een beperking, kwetsbare mensen, statushouders, et cetera. Marjan de Groot en Johnny Luchtmeijer, beiden wijkconsulent voor bijzondere doelgroepen bij Actium Wonen, volgden de training Gemengd wonen. “Het heeft ons echt geïnspireerd.” Bijzondere doelgroepen? De Groot: “Wij onderhouden contacten met de gemeente en maatschappelijke instanties zoals de GGZ, om mensen die bijvoorbeeld uit detentie komen, of die psychische problemen hebben, te plaatsen in een woning die het best bij hen past in een wijk die het best bij hen past. Ons doel is altijd een zo goed mogelijke mix in een wijk te creëren, zodat de leefbaarheid goed blijft.” Aha, vandaar de training Gemengd wonen Luchtmeijer: “Precies. Toen de training Gemengd Wonen ‘langskwam’, triggerde mij dat. Vlak daarvoor was ik in een seniorencomplex om een bloemetje te brengen bij iemand die in een moeilijke situatie zat. Daar werd ik wel 14 keer voor bedankt. Toen dacht ik: daar moeten we misschien wat mee, in de vorm van meer aandacht voor deze doelgroep. Maar hoe en wat had ik nog niet duidelijk.” Bracht de training uitkomst? De Groot: “Eerlijk gezegd dachten we dat de training ging over gemengd wonen in een wijk, maar het was specifiek gericht op gemengd wonen in een wooncomplex. Actium Wonen heeft op dit moment nog geen complexen met gemengd wonen. Voor ons was het dus vooral een heel interessante dag met veel inspirerende informatie.” Inspiratie dus. Noem eens wat aub De Groot: “Voor deze training dacht ik bij gemengd wonen aan jong versus oud. Op deze dag werd onder andere een project uit de praktijk belicht waar de mix veel breder was. Ook statushouders werden in een wooncomplex geplaatst, samen met senioren en jongeren. Een mix van 60% zonder problemen en 40% met een beperking. Op iedere gang woont ook een ‘maatje’, dat is iemand zonder beperking waar bewoners terecht kunnen met vragen en opmerkingen. Dat onderdeel was echt heel interessant, ook het gesprek daarna over onder meer de overlastgradatie bij zo’n bredere mix. Luchtmeijer: “Voor mij sprong eruit dat je er meteen ‘bovenop moet zitten’, zodat je samen een goede start kunt maken. De wijkagent, de woonconsulent, maar ook de bewoners van de wijk zelf moet je vanaf het begin meenemen in het proces.” Blijft het bij inspiratie? De Groot: “Toen we na de training Gemengd wonen samen terugreden, borrelden er allerlei ideeën bij ons op. We zijn het gesprek aangegaan binnen Actium Wonen, en dat heeft geleid tot een pilot gemengd wonen.” Echt? Vertel Luchtmeijer: “Afgelopen najaar zijn we gestart met een microproject. Een student gerontologie woont nu in een seniorencomplex. Zij levert een sociale bijdrage binnen het complex – denk aan samen met een senior bijvoorbeeld een kopje koffiedrinken, een boodschapje doen, een wandelingetje maken – en doet tegelijkertijd haar afstudeerproject daar. Daarbij doet ze onderzoek naar eenzaamheid onder de senioren, of ze openstaan voor een mix aan bewoners, of dat toegevoegde waarde voor ze heeft, wat ze ervan verwachten, waar ze behoefte aan hebben, et cetera.” En dan? Na de pilot? “Luchtmeijer: “Dat ei moet dan gelegd worden door Actium Wonen. En dat is natuurlijk afhankelijk van de uitkomst van dit onderzoek. Op voorhand is al wel duidelijk dat de mensen die dan naast de senioren ook in een complex komen te wonen, wel sociaal bewogen moeten zijn. Het is vanuit Actium Wonen niet alleen: welkom en zoek het verder lekker uit. De bedoeling is de nieuwe bewoners ook te faciliteren, zodat zij de senioren kunnen bijstaan. Dat ze zaken kunnen signaleren, denk aan eenzaamheid, vervuiling, verwardheid. Bij gemengd wonen gaat het om meer dan een dak boven het hoofd. Het gaat ook over meedoen, elkaar helpen.”
Lees meer23 maart 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Huisvesten vluchtelingen Oekraïne kennisdelen
Als gevolg van de situatie in Oekraïne ontstaan veel initiatieven in Nederland om hulp te bieden. Ook bij corporaties worden veel acties gestart om o.a. vluchtelingen op te vangen. Christel Reilink en Judith Adema zijn op LinkedIn een groep gestart om kennis, informatie en ervaringen te bundelen, delen en uitwisselen. Zo kunnen we binnen de sector kennis delen over bijvoorbeeld praktische vraagstukken waar je tegenaan loopt en hoe je die kunt oplossen. Of over hoe je afspraken met gemeenten en andere partijen kunt maken. Maar er is ook ruimte om hele praktische zaken te delen, zoals hoe je snel de meubilering van de ter beschikking te stellen woningen kunt organiseren. Vanuit Kjenning zijn we uiteraard enthousiast over het delen van kennis en over alles wat de mensen uit Oekraïne kan helpen in deze verschrikkelijke situatie. Dus delen we graag dit mooie initiatief ook hier. Wilt u ook uw kennis en ervaringen delen? De Linkedin groep vind je hier: https://www.linkedin.com/groups/12641161/ Word ook snel lid en deel jouw kennis en ervaring, stel je vraag of leer snel hoe andere corporaties zaken hebben aangepakt. #doedan #slimsamenwerken
Lees meer14 maart 2022 -
Management
Hoe krijgt een corporatie vat op de brandveiligheid van woningen en woongebouwen
Hoe krijgt een corporatie vat op de brandveiligheid van woningen en woongebouwen? Dat is een forse uitdaging, aldus Peter Kraak. Waar loopt hij in de praktijk tegenaan? Kraak begeleidt grootschalige en complexe nieuwbouw- en onderhoudsprojecten in de corporatiewereld, inmiddels al dik 20 jaar als zelfstandig adviseur. Kortom, hij is gepokt en gemazeld. Daarnaast geeft hij al een aantal jaren trainingen bij Kjenning, onder meer op het gebied van brandveiligheid van woningen en woongebouwen. “Brandveiligheid is een ingewikkeld iets voor corporaties. Dat komt mede omdat zij een bijzondere rol hebben als eigenaar en verhuurder van een gebouw. En ze zijn regelmatig ook nog opdrachtgever bij de bouw van een complex.” Tip 1) Maak keuzen Je zou denken: er is toch gewoon een bouwbesluit waarin de eisen voor de brandveiligheid zijn vastgelegd, maar zo simpel is dat niet volgens Kraak. “In het bouwbesluit staan inderdaad de eisen. Maar er zijn verschillende manieren mogelijk om aan die eisen te voldoen. Het kan dus zo zijn dat er twee identieke flatgebouwen naast elkaar staan die anders zijn ingericht qua brandveiligheid. Bij de aanvraag van de Wabo-vergunning voor bouwen zijn de keuzen gemaakt door de architect en adviseurs. Als corporatie moet je met je adviseurs in gesprek bij de voorbereiding van projecten. Tijdens de (ver)bouw controleer je de uitvoerende partijen en in de beheerfase zie je toe dat de woningen en woongebouwen conform de Wabo-vergunning wordt bewoond.” Tip 2) Houd als corporatie vast aan de naleving Het houdt niet op voor corporaties als alle woningen en woongebouwen voldoen aan de brandveiligheidseisen uit het bouwbesluit. Kraak: “Wij Nederlanders zijn een nogal eigengereid volkje en hebben de neiging om te doen wat we zelf goed vinden. Wat denk je bijvoorbeeld van een geheel volgens de voorschriften opgeleverd verzorgingstehuis waar de monteur bij het aansluiten van een koffiezetapparaat dwars door een brandwerende wand had geboord. Het snoer moest er doorheen namelijk. Ook in een trappenhuis van een flat hebben bewoners de neiging er een ‘gezellige’ boel van te maken, compleet met schoenenrekjes. Of een bank in de centrale hal, winkelwagentjes op de galerij, ga zo maar door. Het is belangrijk dat corporaties daarop controleren. Anders krijg je de situatie dat bij ‘een rondje’ brandweer na een paar jaar ‘het hele gebouw wordt afgekeurd’ en aanvullende eisen stelt. Dan heb je pas echt de poppen aan het dansen, want dan moet er een volledige check worden uitgevoerd. Dat kost tijd én geld. En dat komt echt heel regelmatig voor.” Tip 3) Bezint eer ge begint Lukraak gaan controleren heeft geen zin, aldus Kraak. “Het begint met inventariseren hoe het gesteld is met de brandveiligheid van de woningen en woongebouwen die je als corporatie beheert (wat is het brandconcept). Per complex leg je de huidige en de gewenste situatie vast. Vervolgens maak je een plan van aanpak, waarin uiteraard ook de financiële kant is vastgelegd. Want aanpassingen kosten ook geld. Begin met het ‘laaghangend’ fruit, bijvoorbeeld het eerdergenoemde winkelwagentje op de galerij. Op die manier kun je een aantal zaken snel realiseren. Zorg er ook voor dat er
Lees meer14 maart 2022 -
Management
Huurrecht Bedrijfsruimte: wanneer gebruik je welke huurovereenkomst?
Linda de Groen startte na haar studie communicatie in 1998 bij een woningcorporatie. Vanaf juni 2020 werkt ze bij De Leeuw van Putten als manager Wonen. Nieuwe functie, nieuwe uitdagingen, daarom volgde ze de cursus Huurrecht bedrijfsruimte. “290 en 230a-bedrijfsruimte, huurovereenkomsten voor overige ruimtes, zoals een overeenkomst voor scootmobielen: ik weet nu hoe het in elkaar steekt.” Verhuren is verhuren, zou ik zeggen “Maar dat is dus niet zo. Er gelden andere regels voor het verhuren van winkels en bedrijfspanden dan voor woningen. Dat wist ik wel, maar ik had er in mijn vorige functies enkel zijdelings mee te maken gehad, dus de noodzaak om er verder in te duiken was er niet. Bij veel corporaties is verhuur van bedrijfsonroerendgoed (BOG) een aparte functie, maar hier niet. Als manager Wonen ben ik niet alleen verantwoordelijk voor het sociale deel, de leefbaarheid in de wijk, maar ook voor alle zaken die te maken hebben met nieuwe verhuringen. Omdat verhuren (en beheren) van de BOG-panden binnen mijn takenpakket valt, was de noodzaak er nu dus wel om mij erin te verdiepen.” Wat sprong eruit? Wat weet u nu wat u niet wist? “Ik wist wel dat er verschillende soorten huurovereenkomsten voor bedrijfsruimten waren. Maar wanneer je welke overeenkomst gebruikt, ik had geen idee. Je hebt bijvoorbeeld 290-winkelruimte, je hebt 230a-overige-bedrijfsruimte, en de huurovereenkomsten voor overige ruimtes. Deze zijn goed toepasbaar voor bijvoorbeeld het verhuren van garages en plekken voor scootmobielen.” Parkeer je die niet gewoon in de hal van het complex dan? “Nee vanwege brandveiligheid is dat niet toegestaan. Vroeger ging je als je oud werd naar een verzorgings- of verpleeghuis, dat is tegenwoordig niet meer zo. De situatie op dit moment is zo lang mogelijk zelfstandig in een geschikte woning wonen. Steeds vaker hoort daar ook een scootmobiel bij en daaraan gekoppeld een scootmobielstalling. Tijdens de cursus kwam aan bod hoe je een overeenkomst daarvoor opstelt.” Nog meer actualiteit? “Ja, het onderwerp COVID-19. Vanuit de overheid is er compensatie voor ondernemers. Doe je dat als corporatie naar je huurders toe ook, en zo ja, hoe dan? De docent vertelde daar heel goed over, met praktijkvoorbeelden. Het was ook nuttig en interessant om te horen hoe andere deelnemers daarmee omgaan binnen hun corporatie. Dat de trainer inspeelde op actuele problematiek en niet een standaardverhaal afdraaide, vind ik echt toegevoegde waarde hebben.” Ligt de opgedane kennis nu te verstoffen in de bovenkamer? “Zeker niet. Na de cursus kwam er een nieuwe huurder voor een bedrijfspand. Op een perfect moment dus. Ik heb meteen mijn opgedane kennis ingezet: verhuren voor 1 of toch voor 5 jaar, welke huurprijs, welke termijnbescherming, ontruimingsbescherming en dergelijke. Ik kon er dus meteen wat mee.” Ik moet het toch vragen: De Leeuw van Putten. Waar komt die naam vandaan? “Er is een oud gemaal in Spijkenisse dat zo heet. Het is gebouwd in 1881 en moest ervoor zorgen dat de omringende polders voldoende capaciteit hadden om het teveel aan water af te voeren. Een belangrijke taak dus voor het gemaal. Een mooie historische naam, waar onze corporatie naar vernoemd is. Wij zetten ons ook met hart en ziel in voor een mooi, veilig, en leefbaar Spijkenisse. De medewerkers noemen zich ook Leeuwen en Leeuwinnen, dat zegt iets over de verbondenheid met de corporatie.”
Lees meer14 maart 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
van data verzamelen en inzetten tot ‘hoarding’: het komt allemaal voorbij
In haar rol van manager Wonen bij UWOON was Iris Uittien lid van het platform Managers Wonen. Onlangs nam ze afscheid omdat ze wat anders binnen de organisatie gaat doen. Wat heeft het platform haar gebracht? Was het zinvol? Een terugblik. Wat gaat u doen dan en waarom? “Laat ik beginnen met het laatste. Ik heb het altijd heel erg naar mijn zin gehad als manager Wonen bij UWOON. Maar het is ook een verantwoordelijke functie, en dat rustte zwaar op mijn schouders. Ik ben 60 jaar en wil de komende jaren niet afbranden, maar met plezier werken en ook van toegevoegde waarde zijn. Intern iets anders gaan doen is voor mij en de organisatie de beste oplossing.” Maar… wat gaat u doen? “We zijn intern nog in gesprek over de precieze invulling van mijn functie, maar ik ga mij richten op de huurderstevredenheid en alles daaromheen. Veel processen hangen samen met huurderstevredenheid, en lopen ook door alle afdelingen heen. Ik vind het een mooie uitdaging die in deze fase van mijn leven goed bij mij past.” En daar past het platform Managers Wonen niet meer bij? “Dat klopt. Op zich jammer, want ik ben met veel plezier lid geweest. Alleen heeft het geen aansluiting met mijn toekomstige functie, en dan is het ook goed geweest. Ik heb er veel aan gehad.” Wat dan? “Het is belangrijk om in een netwerk te zitten, te kunnen sparren. Je bent als manager Wonen allemaal met hetzelfde bezig. Het is natuurlijk onzin dat iedereen het wiel opnieuw uitvindt. De bijeenkomsten beginnen altijd met een rondje ‘welke ontwikkelingen spelen er en waar loop je tegenaan’. Dat heeft echt toegevoegde waarde. ’s Middags komt er vaak een gastspreker over een interessant onderwerp. Daarnaast is er een online omgeving waar de leden contact hebben. Daar heb ik een bijvoorbeeld een keer beleidsstukken over de visie op dienstverlening aan de anderen gevraagd omdat ik daar mee bezig ging. Die krijg je dan ook, heel waardevol is dat.” Noem eens een onderwerp waar een gast over komt spreken “We hebben het thema ‘hoarding’ besproken. Kijk, als je op een boerderij ‘in the middle of nowhere’ woont, is het geen probleem wanneer je veel verzamelt. Niemand heeft daar last van. Maar tegenwoordig wonen we veel dichter op elkaar, dan kan dat voor overlast zorgen. De spreker was een opruimcoach, ik vond het echt heel interessant om te horen hoe je mensen op een zachte manier en met respect kunt begeleiden om op te ruimen. Een ander onderwerp over data vond ik ook boeiend.” Wat is er boeiend aan data? “Je kunt er heel veel gegevens uithalen en die gebruiken om dingen te verbeteren. Het voorbeeld dat de spreker daarover gaf ging om twee wooncomplexen. In het ene complex was veel overlast, in het andere niet. Na het analyseren van de data bleek dat het type huishouden per complex heel verschillend was: samenstelling, opleiding, leeftijd, et cetera. Die kennis leidde tot het wijzigen van het toewijzingsbeleid. Dat onderwerp heeft ertoe geleid dat wij naast interne data ook externe data hebben ingekocht. Zo kunnen we zaken beter analyseren en aan verbeteringen werken. Ik heb trouwens ook een keer een stagiaire meegenomen naar een bijeenkomst.” Een stagiair meenemen naar een bijeenkomst? Waarom? “Omdat het onderwerp de leefbaarheidsmonitor was en de stagiaire bij ons een opdracht had om variabelen aan te geven die van invloed zijn op de leefbaarheid om zo te komen tot zo’n monitor. Die heeft ze mede door de informatie op deze platformdag kunnen voltooien. Sterker nog, ze vond de dag en het onderwerp zo interessant dat ze daarna nog een universitaire opleiding over data is gaan doen. Dat is dan toch omdat ze daar via het platform kennis mee heeft gemaakt. Het zegt ook iets over de manier waarop het onderwerp wordt behandeld: praktisch, met veel voorbeelden. Als mijn nieuwe functie zich heeft uitgekristalliseerd, ga ik zeker kijken of daar een platform van Kjenning op aansluit.” Platforms in soorten en maten Programma’s worden altijd samen bepaald. Elk platform kent zijn eigen dynamiek en doelstelling. Van uitvoerder tot manager, van inkoper tot VvE beheerder. Van woonconsultent tot directeur-bestuurder. Rond vastgoed, financiën, woondiensten en meer. Vrijblijvend kennismaken? En? Komt u eens vrijblijvend snuffelen? Neem dan de proef op de som en kom voor het laagdrempelig introductietarief een keer kijken en proeven of uw platform u ook verder helpt in uw ontwikkeling en inspiratie. En aan een functioneel én gezellig netwerk!
Lees meer28 februari 2022