“Meer informatie over duurzame toepassingen helpt huurders”
Elloïse Plagge-Janssen van Thius in Tiel volgde de training Duurzaamheid in de praktijk. Ze startte in april 2022 als medewerker reparatieverzoeken en is intussen doorgegroeid naar projectmedewerker verduurzaming waarbij ze vooral focust op bewonerscommunicatie. De training heeft haar onder andere geholpen om beter te overleggen met bewoners.
Thius zet de nodige stappen op duurzaamheidsgebied. “We zijn momenteel bezig met een groot project waarbij hybride warmtepompen worden geplaatst. Ik ga met de monteurs de vooropname doen, we gaan dan bij mensen thuis langs. En drie maanden na de plaatsing ga ik nogmaals langs om te vragen hoe het gegaan is, en uitleg te geven over hoe de apparaten precies werken.”
Met wat voor vragen komen mensen over duurzaamheid?
“Net als bij de warmtepompen gaat het vaak over hoe iets precies werkt. Huurders hebben te maken met oude toestellen die worden vervangen door een nieuwe techniek. Verwarming en ventileren werkt tegenwoordig bijvoorbeeld anders dan twintig jaar geleden. Mensen zetten na plaatsing van een warmtepomp bijvoorbeeld ‘s avonds en ’s nachts de verwarming nog wel eens acht graden terug maar dat is juist niet de bedoeling. Met een warmtepomp kun je gewoon dezelfde temperatuur aanhouden, overdag en ’s nachts, met een maximale afwijking van twee graden. Maar mensen vragen ook simpelweg waarom we niet meteen honderd procent overgaan op all electric. Terechte vragen allemaal, en ik leg ze graag uit hoe het zit. Dat woningen eerst verregaand aangepast moeten worden voordat we all electric kunnen gaan.”
Je moet veel informatie geven. Was dat de reden om de training te gaan volgen?
“Ja eigenlijk wel. Ik kwam in het team Verduurzaming terecht en vroeg me af wat dat nou precies inhield. Als je het zelf niet snapt, kun je het een ander ook niet uitleggen. Dus vandaar mijn deelname aan de training. Maar ik wilde ook leren hoe ik kan omgaan met bepaald gedrag dat ik tegenkom. Niet iedereen staat immers te springen om grote ingrepen in zijn woning die hij of zij niet kan overzien of het nut niet van ziet. Ik wil dan kunnen kijken waar de weerstand precies zit en die proberen weg te nemen. Achteraf zijn mensen dan heel blij dat ik het op die manier heb aangepakt. Maar ook dat stukje informeren over nieuwe technieken valt onder gedrag. Ik probeer het oude stookgedrag te veranderen. Dat is af en toe best lastig want mensen hebben het al jaren lang op de oude manier gedaan.”
Wat zijn de belangrijkste inzichten?
“Die gedragsverandering, maar ook de communicatie met de bewoners. Dat je samen een plan maakt en hoe je dat precies aanpakt. Het feit dat we met meerdere corporaties in de training zaten, heeft ook geholpen. Zo waren andere deelnemers bijvoorbeeld verbaasd over het feit dat wij, na het plaatsen van warmtepompen, bij huurders langsgaan. Daar hadden zij nog niet aan gedacht maar ze vonden dat wel een heel goed plan. Zo leer je ook nog eens van elkaar. En ik vond het technische deel ook heel interessant. Het was leuk om uitgebreide uitleg over ventilatie en zonnepanelen te krijgen.”
Heeft de training je gedrag veranderd richting huurders?
“Ja, ik had eerder snel mijn mening klaar. Nu geef ik de bewoners meer ruimte om hun zegje te doen. Ik merk dat zij het fijn vinden om hun zegje te doen, ook al komt er niet altijd iets nieuws uit. Maar het feit dat zij het gevoel hebben dat ze hun ei kwijt kunnen, werkt voor hen al positief. Voordeel daarvan is dat de samenwerking soepeler verloopt.”
Zelf ook uw kennis vergroten over duurzaamheid?
Tijdens de opleiding Duurzaamheid in de praktijk leert u meer over wat dit onderwerp inhoud. U bent op de hoogte van actueel (technische) ontwikkelingen en de (on)mogelijkheden. Ook kent u de voor- en nadelen van diverse maatregelen rondom duurzaamheid. Kortom u weet hoe u met bewoners in gesprek kunt gaan over duurzaamheidsprojecten.