Leergang Verhuur: “Dit smaakt naar meer”
Matchen van klant en pand, een goede relatie tussen huurder en verhuurder, huurrecht, woningopname: allemaal zaken waar Fleur van den Dikkenberg, als klantconsulent Verhuur bij Woningstichting Nijkerk meer van wilde weten. “Ik ben altijd op zoek naar verdieping.”
Op zoek naar verdieping?
“Ik heb de opleiding Vastgoed en Makelaardij gevolgd en ook gewerkt bij een makelaar, maar ben vervolgens overgestapt naar de corporatiewereld. En dat is toch wel een andere wereld!
Bij Woningstichting Nijkerk heb ik een breed takenpakket met een focus op Verhuur. Wij zijn aan het bouwen, de afgelopen 2 jaar 200 woningen op een totaal van 3500 woningen. Dat is best veel. Omdat ik leergierig en nieuwsgierig ben, was het voor mij niet meer dan logisch om op zoek te gaan naar verdieping.”
En? Gevonden in de leergang Verhuur?
“Zonder te overdrijven kan ik zeggen dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen. Het was een pittige leergang, in 8 dagen kwam veel aan bod, onder meer het matchen van klant en pand, de relatie tussen huurder en verhuurder, de gebrekenregeling, voorinspecties, technische kennis, een woning opleveren in goede technische staat, makelaarsvaardigheden, bezichtigingen en oefenen met praktijksituaties.
Ook het huiswerk kostte best veel tijd, maar ik vond het zó leuk en interessant, dat dat niet als een belasting voelde. Na de eerste dag dacht ik al: wow, dit ga ik straks anders doen. En: kom maar door, meer meer.”
Was er ook een kers op de taart?
“Voor mij was dat het passend toewijzen. Dat is zo complex. De docent zette op dag 1 iedereen al op scherp door te zeggen: ‘Na deze dag ga je hier heel anders tegenaan kijken.’ Werkwijzen gaan vaak van collega op collega over, dan sluipen zaken erin die anders kunnen. Dat heb ik meegenomen naar mijn werk, wij zijn nu bezig om het verhuurbeleid aan te passen, met meer ruimte voor alle inkomensklassen. Met een goede mix in wijken kun je problemen op het gebied van leefbaarheid voorkomen die je anders later als corporatie weer moet oplossen.”
Proactief denken en handelen dus?
De docent vroeg ons bij de onderdelen van de leergang Verhuur vaak: ‘Waar staat dat dan dat het zo moet?’ Dat zit nog steeds in mijn hoofd. Die zin heb ik mij eigengemaakt en gebruik ik in mijn dagelijkse werk. En ook dat je soms best out-of-the-box kunt denken en handelen.”
Vertel
“Tijdens de leergang deed zich een casus bij ons voor, waarbij Woningstichting Nijkerk eigenlijk nee moest verkopen bij een toewijzing, maar dat voelde helemaal niet goed. Dat heb ik besproken met de trainer. Met de handvatten die ik kreeg heb ik een pitch gedaan in het MT en is de woning toch toegewezen.
Ook het verhuurplan dat ik heb geschreven op basis van een casus bij ons – een van de onderdelen van de leergang – pas ik toe in de praktijk. We doen in een jongerencomplex waar veel verloop is en de leefbaarheid beter kan, een pilot met anders toewijzen. Wij keken eerst alleen naar wie bovenaan stond op de wachtlijst, maar omdat bewoners daar een badkamer en een wasmachine delen, is het belangrijk dat huurders matchen. Als student moet je altijd hospiteren, dat doen we hier nu ook als pilot. Door deze leergang heb ik handvatten gekregen om voor mensen het verschil te maken. Dat smaakt naar meer.”