“Ik ben beter voorbereid op culturele verschillen door de training”
Manja van Meerloo is bewonersbegeleider bij Dynhus in het Friese Balk. Ze komt voor haar werk veel bij huurders over de vloer en ontmoet daarbij mensen van allerlei pluimage. Soms stroken de verwachtingen niet helemaal met elkaar bij die ontmoetingen. De training ‘Omgaan met culturele verschillen’ heeft haar daarbij geholpen.
Geen enkele huurder is hetzelfde
Als bewonersbegeleider komt Manja veel bij mensen thuis om hen bij te praten over sloop-, nieuwbouw- of renovatieprojecten. “Ik zie daarbij mensen uit allerlei verschillende culturen. En dat maakt het werk ook zo leuk. Geen enkele dag is hetzelfde, geen enkele huurder is hetzelfde. Het is altijd weer maatwerk om proberen de juiste aansluiting te vinden bij iemand. Ik vind het ook leuk dat ieder project een begin en een eind heeft en dat we erin slagen om mensen vanaf het begin, waarin vaak sprake is van weerstand, als het ware om te buigen naar een positieve insteek. Aan het einde van een project hoor ik dan ook vaak ‘Waarom deed ik zo moeilijk in het begin? Het huis is heel mooi geworden’. Dat is een mooie opsteker vind ik.”
Wat kom je zoal tegen qua culturele verschillen?
“Als ik bij een Syrisch gezin thuis kom word ik altijd met alle egards ontvangen. Ik word uitgenodigd om thee te drinken, koekjes te eten en ruim de tijd te nemen voor het gesprek. Men vindt mij daar heel belangrijk omdat ik een gast ben. Ze rollen nog net niet de rode loper uit zeg maar. Daar moest ik enorm aan wennen. Ik kom er met een boodschap van een paar zinnetjes en dan zit er ik zomaar een uur. Dat is natuurlijk vaak gezellig, maar in het begin kwam ik dan klem te zitten qua tijd. Ik had mijn agenda er niet op afgestemd en wilde eigenlijk zo snel mogelijk weer door, zonder koekjes en thee. Die mensen nemen dat dan op als belediging en dat wil je natuurlijk ook niet.”
Ik heb geleerd om verschillen niet persoonlijk te nemen
“Bij sommige culturen is de man duidelijk de baas van het gezin. Als ik als vrouw binnenkom en als gelijkwaardig gesprekspartner een gesprek wil voeren, kijkt de man mij vaak niet aan of geeft mij geen hand. Dat praat voor mijn gevoel niet fijn, ik voel me dan genegeerd. Daar moest ik ook aan wennen. Dat is ook een aspect dat in de training aan bod is gekomen. Ik heb geleerd om dat niet heel persoonlijk te nemen en kan er nu beter mee omgaan.”
Wat heb je nog meer geleerd?
“Eigenlijk vooral over de structuur van gezinnen uit andere culturen. De verschillende rollen die gezinsleden hebben. Ik ben daar nu beter op voorbereid en weet wat ik kan verwachten als ik ergens kom. Zo neem ik nu ruim de tijd voor thee en koekjes”, lacht Manja.
Wilt u ook meer weten over het omgaan met culturele verschillen?
Huurders van niet-westerse culturen vormen een aanzienlijk percentage van de doelgroep van veel woningcorporaties. Om onhandige situaties te voorkomen is het goed om aandacht te schenken aan communicatie met huurders uit andere culturen.
Tijdens de training: Omgaan met culturele diversiteit leert u meer over de invloed van cultuur op iemands doen en laten, denken en normen en waarden. Het zorgt dat u het gesprek met een klant soepeler kunt laten verlopen.