Huurders worden nu sneller geholpen
Talis is een woningcorporatie die in Nijmegen en omgeving actief is en zo’n 15.500 woningen in bezit heeft. Jelle Heus is er wijkadviseur, bij andere corporaties ook wel woonconsulent genoemd. Hij heeft daarbij geregeld te maken met juridische kwesties. De cursus Huurrecht heeft hem geholpen zijn werk nog beter te doen.
Woonfraude en overlastcasussen zijn in Jelles werk de voornaamste zaken die wel eens willen doorschieten en zo een juridische kwestie worden. “We hebben natuurlijk onze eigen juridische afdeling en eventueel advocaten waar we mee samenwerken, maar ik ben nog jong en nog niet zo lang werkzaam in het veld. Ik wil daarom graag goed beslagen ten ijs komen en me zo veel mogelijk kennis eigen maken om goed te begrijpen waar ik over praat en hoe het proces eruit ziet. Je kunt overal wel kennis inwinnen als je een vraag hebt, maar ik vind het fijn om zelf met antwoorden te kunnen komen.”
Heb je een voorbeeld van een situatie waarin kennis van huurrecht handig is?
“Ja, bij contractsituaties bijvoorbeeld. Contracten voor onbepaalde tijd zijn overzichtelijk, maar je het vaak ook te maken met bijzondere contractvormen die wel of niet verlengd moeten worden. Daar zitten veel haken en ogen aan. Contracten voor bepaalde tijd moet je echt in de gaten houden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een tweejarig contract hebt. Dan zou je denken ‘dat eindigt vanzelf’, maar dan toch moet er een schriftelijke aankondiging verstuurd worden (min. 1 maand van tevoren). Heb je zoiets net scherp dan kun je jezelf in je voet schieten.
Zo’n cursus lijkt me vooral theoretisch?
“Dat klopt ja, hoewel er wel ruimte was voor allerlei casussen waarmee we oefenden.”
Wat vind je nog meer fijn aan de cursus?
“Om te zien hoe collega’s van andere corporaties dingen aanpakken. Je zit met collega’s uit heel Nederland bij elkaar die ongeveer dezelfde functie hebben. Daar leer je echt van.”
Wat sprong er nog meer uit voor jou?
“Ik heb ook geleerd dat veel corporaties eigenlijk verder gaan voor huurders dan strikt juridisch noodzakelijk is. Dat geldt ook voor ons. Huurders gaan ons aan het hart. Neem bijvoorbeeld ongediertebestrijding of het verwijderen van graffiti. Vaak schiet de corporatie dan al te hulp terwijl het helemaal niet vanzelfsprekend is dat zoiets bij de corporatie ligt. De huurder zou het ook zelf tegen geringe kosten kunnen laten verwijderen.”
Doe je nu ook dingen anders in de praktijk?
“Nee niet echt. Ik stemde eerder ook wel met collega’s af en zou dan nu tot dezelfde oplossing komen. Ik kan nu wel beter duiden wat de procedures zullen zijn en ik kan huurders sneller helpen omdat ik minder hoef te schakelen. De antwoorden liggen vaak al bij mezelf. Zo sta ik sterker in mijn schoenen, worden collega’s ontzien en worden huurders sneller voorzien van een antwoord op hun vraag. Door de cursus beschik ik nu over parate kennis.”