Kjenning
0320 - 2374 88

“Een project begint en eindigt, de bewoner blijft”

Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
2 oktober 2023

Annemarie Zuidweg werkt al 24 jaar bij wat nu HW Wonen heet, in de Hoeksche Waard. Ze kent haar werkgever en de regio waarin die opereert op haar duimpje. Het werk als projectconsulent Sociaal Beheer is haar dan ook op het lijf geschreven.

Annemarie werkt als projectconsulent Sociaal Beheer. Haar kennis van de wijk waarin ze actief is kan ze daar mooi in kwijt. “Ik begeleid bewoners bij renovatieprojecten en nieuwbouw. Ik onderhoud daarbij alle sociale contacten; ik maak sociale plannen en statuten, overleg met klankbordgroepen en zorg er mede voor dat de vereiste zeventig procent aan steun wordt behaald onder de bewoners als er een nieuw project wordt opgestart.”

Wat zijn sociale plannen en statuten dan?

“In een sociaal plan staan alle afspraken, rechten en plichten rond een project. De bewoner tekent dat en zo vormt het de leidraad waarmee we een project uitvoeren. Het sociaal statuut is een algemeen document, vastgesteld door de corporatie en huurdersvereniging, waarin globaal alle rechten en plichten voor bewoners beschreven staan voor alle projecten. Dit is dus anders dan een sociaal plan, dat per project vastgesteld wordt.”

Je moet er dus bovenop zitten qua contact met bewoners?

“Sociale plannen zijn erg belangrijk en dus heb ik inderdaad veel contact met huurders. Dat is ook het leuke van mijn werk. Mensen zijn heel veelzijdig, ik weet nooit wat ik achter een voordeur ga aantreffen. En zichtbaar zijn vind ik ook belangrijk. 

Het is voor mensen fijn om te weten dat bij een project niet alleen een aannemer hoort, maar ook iemand van de corporatie. Als er problemen zijn, probeer ik die op voorhand al op te lossen. Bij weerstand vind ik het leuk om de juiste manier te vinden om iemand toch over de streep te trekken.”

Associëren mensen jou dan niet met problemen?

“Haha, nee hoor! Tegenwoordig zijn ze zelfs heel blij als er een grote renovatie aankomt. Want ook onze huurders zijn meestal groot voorstander van verduurzaming en besparing van bijvoorbeeld energiekosten.”

Een renovatieproject duurt vaak lang. Hoe zorg je dat alles goed gaat met de bewoners?

“Ik probeer ze zoveel mogelijk mee te nemen in het tijdspad en wat voor overlast er plaats gaat vinden. De training Sociale Projectbegeleiding heeft me daar ook bij geholpen. In 2017 heb ik de leergang Woonconsulent gevolgd en sindsdien zijn we bij HW Wonen een pad ingeslagen dat tijdens de training Sociale Projectbegeleiding werd bevestigd. 

We zijn dus op de goeie weg en dat is een fijn gevoel. Waar sta je, wat mag je, wat mag je verwachten van de bewoner en wat mag die verwachten van ons, al dat soort zaken hebben we best goed geregeld.”

Wat sprong er voor jou echt uit bij de training?

“Ik kan niet echt een bepaald ding bedenken, maar meer het besef dat je er samen moet proberen uit te komen met de bewoner. Op een manier waarop je na een project ook nog samen verder kunt. Want een project begint en eindigt, de bewoner die blijft.”

Werken jullie als organisatie nu ook anders?

“Zeker. We proberen meer van tevoren al te bedenken wat een project voor impact kan hebben op bewoners. Zo gaan we nu wellicht weer met een rustwoning werken waar mensen terecht kunnen voor bijvoorbeeld een bakje koffie om even rustig bij te komen of bijvoorbeeld overdag te slapen. Zulke dingen kunnen we niet meteen invoeren maar door er in een vroeg stadium al over na te denken is er meer mogelijk.”

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of gebruik de keuzehulp tool.