“Duurzaamheidsprojecten vragen ook nazorg”
Sandra Lammerts werkt bij woningcorporatie Nijestee als medewerker MJOP/technisch administratief medewerker. Duurzaamheid is daarbij helemaal haar ding. Daarom volgde ze de cursus “Duurzaamheid in de praktijk“. “Het is goed om te zien hoe collega-corporaties met het onderwerp omgaan.”
Als medewerker op de afdeling Onderhoud en Beheer houdt Sandra zich bezig met de financiële kant van onder andere dit onderwerp, de begroting en jaarrekening bijvoorbeeld. Ook houdt zij zich bezig met de meerjaren-onderhoudsplanning en coördineert zij alle aanvragen van zonnepanelen en complex gestuurde projecten zonnepanelen. “Vanuit dat oogpunt leek het mij leuk om te horen hoe andere corporaties omgaan met zonnepanelen. Want er zijn natuurlijk heel veel soorten aanpak van projecten. Bereken je een huurverhoging voor de zonnepanelen en hoeveel is deze dan? En dan heb je ook nog zaken als de salderingsregeling die langzaam wordt uitgefaseerd. Hoe gaat dat dan met de kosten en de woonlasten voor de huurder? Dat soort vragen komt steeds meer op de voorgrond.”
Kwam je daarom bij de cursus duurzaamheid terecht?
“Ja, het was reuze interessant dat er vanuit allerlei disciplines mensen meededen. Ik heb in de cursus wel dingen opgevangen en een indruk gekregen over hoe zij bepaalde dingen doen. Dat gedeelte, met interactie en uitwisseling van onderlinge ervaringen, kwam in de training wel aan bod, maar dat had iets meer mogen zijn wat mij betreft. Nu was het toch vooral in de lunchpauze dat we de gelegenheid hadden met elkaar te spreken. Het zou goed zijn als daar in de ochtend wat meer tijd voor wordt ingeruimd.”
Hoe was de cursus verder opgezet dan?
“Een groot deel van de ochtend bestond uit de vraag “hoe beïnvloedt je de huurder?”, dus er ging veel aandacht uit naar hoe je de huurder zo ver krijgt dat hij mee gaat doen met een duurzaamheidsproject.”
Kwamen er ook nieuwe technieken aan bod?
“Ja, er is uitvoerig verteld over verschillende installaties, zoals bijvoorbeeld warmtepompen en alles wat daarbij komt kijken. Het is natuurlijk een relatief nieuwe techniek waar wij als corporatie ook goed van moeten weten hoe het allemaal werkt. Het was nuttig om dat te horen.”
Wat sprong er voor jou echt uit?
“Ik denk dat het belangrijkste is dat ik heb geleerd, de communicatie richting de bewoners is. Dat als we een project hebben afgerond, dat we dan na een maand of twee nog eens vragen of alles naar wens is. Of de bewoners misschien nog vragen hebben over de nieuwe installatie. Vaak krijgen we wel vragen bij de feestelijke opening van de zonnepanelen, maar niet iedere bewoner is daarbij aanwezig. Het is goed om dan een beetje de vinger aan de pols te houden. Een extra stukje nazorg dus.”
Zelf ook uw kennis vergroten over duurzaamheid?
Tijdens de opleiding Duurzaamheid in de praktijk leert u meer over wat dit onderwerp inhoud. U bent op de hoogte van actueel (technische) ontwikkelingen en de (on)mogelijkheden. Ook kent u de voor- en nadelen van diverse maatregelen rondom duurzaamheid. Kortom u weet hoe u met bewoners in gesprek kunt gaan over duurzaamheidsprojecten.