Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling artikelen
Nieuws, inspiratie, handige tips en klantverhalen.
Vakgebieden
Artikelen
-
En? Hoe bevalt je airbag?
Misschien is dat wel een rare vraag… hoe bevalt je airbag… Dat weet je natuurlijk niet omdat je een airbag hebt voor die ene keer dat het fout gaat. Toch doen we met opleiden eigenlijk soms hetzelfde. Omgaan met agressie is een opleiding die je eigenlijk volgt om op dat ene moment dat het fout gaat, beter te kunnen reageren en bewust te kunnen handelen. Wat zegt de Arbo-wet In artikel 8 lid 1 staat: De werkgever zorgt ervoor dat de werknemers doeltreffend worden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico’s, alsmede over de maatregelen die erop gericht zijn deze risico’s te voorkomen of te beperken. Tevens zorgt de werkgever ervoor dat de werknemers doeltreffend worden ingelicht over de wijze waarop de deskundige bijstand in zijn bedrijf of inrichting is georganiseerd. Zoals bij veel wetteksten, geeft dit artikel feitelijk niet zoveel houvast. Alleen het woord “doeltreffend” maakt het wel lastiger. Wat is doeltreffend… Doeltreffend is dus meer dan even een mailtje rondsturen en het verplichte nummertje afvinken. Het zou er minimaal toe moeten leiden dat op het moment dát het fout gaat, je zeker weet dat je airbag het doet en je trefzeker kunt handelen. Wanneer het over gedrag gaat, je manier van reageren in een panieksituatie, dat kun je toch alleen maar leren door te oefenen, te zorgen dat je automatische reactie goed “inslijt” in je normale gedragspatroon. Om het met het oefenen leuker maar vooral ook nog effectiever en realistischer te maken oefenen wij in onze trainingen vaak met acteurs op de eigen locaties, waardoor de rollenspellen héél erg echt worden. Zo leer jezelf ook hoe je goed kunt reageren en handelen in je eigen (werk)omgeving. En natuurlijk is het belangrijk om regelmatig te blijven oefenen, zodat je voorbereid bent, doeltreffend, voor die ene keer dat je toch je airbag nodig hebt. Nederlandse Arbeidsinspectie is vaak op pad Regelmatig voert de Nederlandse Arbeidsinspectie controles uit voor een veilige en gezonde werkplek voor werknemers. De inspecties richten zich dan ook op de maatregelen om agressie tegen medewerkers te voorkomen en te beheersen. Een van de maatregelen is het zorgen dat er voorlichting, instructie en training over agressie en geweld plaatsvindt en dat deze zo vaak als nodig worden herhaald. Hoe vaak dat nodig is, ligt natuurlijk aan uw eigen situatie. Opleidingen Rondom agressie doorlopen veel corporaties onze training Omgaan met agressie. Hiernaast is ook vaak aandacht voor opvang en nazorg na agressie. Ook kunt u een zelfinspectie “Werkdruk en ongewenst gedrag” doen op de website zelfinspectie.nl van de Nederlandse Arbeidsinspectie. En vergeet ook niet de 6 gouden tips voor omgaan met agressie van Cornelis. Eddy BonthuisKjenning
Lees meer20 mei 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
“Ik heb een andere mindset gekregen rondom leefbaarheid”
De leefbaarheid in wijken is belangrijk. Bewoners moeten zich prettig en veilig voelen in hun wijk. En daarin heeft ook de corporatie een rol. Laura Wichgers, beleidsmedewerker bij Welbions, volgde onlangs de training Leefbaarheid: beleid en organisatie: “Mijn mindset is veranderd.” Leefbaarheid. Is dat niet een containerbegrip? “Het is inderdaad een subjectief begrip. Wat leefbaar voor de een is, is dat voor de ander niet. Overkoepelend kun je zeggen dat iedereen moet kunnen wonen in een wijk waar het schoon en veilig is en met voldoende voorzieningen zoals ontmoetingsplekken. Leefbaarheid is echt heel belangrijk. In een wijk waar wonen, werken, integratie en veiligheid ‘op orde is’, voelen bewoners zich thuis. Dat draagt bij aan het welzijn van mensen, en zorgt voor rust.” En wat is uw rol daarin? “In mijn vorige functie als wijkcoach zat ik heel dicht op de leefbaarheid in wijken. Ik had te maken met huurachterstanden, sociale problematiek, vervuiling, criminaliteit, illegale inwoning, et cetera. Met die onderwerpen heb ik nog steeds te maken, maar nu op beleidsniveau. En omdat de problematiek door de jaren heen complexer is geworden waardoor sommige wijken meer en andere minder inzet vanuit de corporatie vereisen, zijn wij bezig om wijken anders in te delen. Daar denk ik over mee. Maar ook scootmobielbeleid, beleid voor woonwagenbewoners behoren tot mijn takenpakket.” Maar toch een training leefbaarheid? “Hoewel ik er dus al best wel in zat, wilde ik nog meer feeling krijgen, en ook weten hoe andere corporaties zaken aanpakken. Kennis opdoen, maar zeker ook inspiratie.” Gelukt? Die feeling? “Jazeker. Deze training heeft me echt gebracht wat ik wilde. Ik ging er gemotiveerd naartoe en kwam vol energie terug. De behandelde onderwerpen rondom het organiseren van leefbaarheid – zoals samenwerking met gemeente, stakeholders en huurders, het signaleren en oplossen van knelpunten, van reactief naar preventief en planmatig werken – waren interessant. Soms is het echt heel simpel: reageer meteen bij een burenruzie, ga het mediationgesprek aan met betrokkenen. Vaak is het dan na 1 of 2 gespreken opgelost.” En inspiratie? “We kregen veel foto’s en filmpjes uit de praktijk te zien. Er werden goede discussies gevoerd, ervaringen gedeeld. Bijvoorbeeld over het netjes houden van de ruimte om containers heen. Hoe meer rotzooi, hoe sneller mensen er dingen bij zetten. We hebben ook gespard over scootmobielbeleid. Dat klinkt misschien als een non-onderwerp, maar die dingen zijn heel brandgevaarlijk, er zijn er steeds meer, je wil niet dat het portiek er vol mee staat zodat het de doorgang belemmert. Waar laat je ze dan? Welk beleid maak je daarop?” Wilt u nog wat kwijt? “Bij ons wilde de gemeente bezuinigen op het aantal ontmoetingsruimten. Voor deze training Leefbaarheid: beleid en organisatie dacht ik: heel jammer, maar dit ligt bij de gemeente. Als corporatie zijn wij geen hulpverleners. Nu, na de training, denk ik daar heel anders over. Ik heb echt een andere mindset gekregen wat dit betreft. Nu weet ik hoe belangrijk het is om als corporatie te investeren in ontmoetingsruimten en dus leefbaarheid. Bewoners kunnen ergens naar toe voor een praatje en gezelligheid. Het zorgt voor minder eenzaamheid, meer verbinding en verdraagzaamheid ten opzichte van elkaar. En als corporatie krijg je zaken die spelen in een wijk veel eerder mee, daardoor kun je sneller een oplossing zoeken.”
Lees meer9 mei 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Bij huurachterstanden gaan de kosten voor de baten uit.
Natuurlijk kost het (preventief) werken aan huurachterstanden tijd en geld. Maar het bespaart ook kosten én voorkomt veel geldstress en gedoe. Want betalingsachterstanden zijn vaak niet alleen een financieel probleem, maar onderdeel van een sociaal probleem. Wanneer er niet tijdig wordt ingegrepen, leidt dit vaak tot toename van de problemen zoals armoede, stress en gezondheidsproblemen met alle gevolgen van dien. Naast voorkomen van huurachterstanden is ook vroegsignalering belangrijk, wanneer er al schulden zijn ontstaan. Want door schulden vroegtijdig aan te pakken, kan vaak worden voorkomen dat schulden echt problematisch worden en er geen andere mogelijkheid meer is dan huurders te verwijzen naar de gemeentelijke schuldhulpverlening. En wie daar al ervaring mee heeft weet het: dat gaat (soms echt veel) geld kosten! Over welke kosten hebben we het dan? De kosten lopen bij huurachterstanden en incassotrajecten al heel snel op. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende kosten: Incassokosten. Incassokosten zijn buitengerechtelijke kosten die door de corporatie gemaakt worden als een huurder niet of niet tijdig voldoet aan zijn betalingsverplichting. De incassokosten komen vaak dan bovenop de huurachterstand. Naast deze harde kosten, gaat er natuurlijk ook veel tijd met het incassoproces en de aanmaningen verloren. Kosten van de deurwaarder. Deze kosten lopen vaak al snel op tot enkele honderden euro’s. Een minnelijke of wettelijke schuldsanering. De gemeentelijke schuldhulpverlening zal in veel gevallen vragen om gedeeltelijke kwijtschelding te verlenen. Niet zelden ontvangt men minder dan 10% van de vordering! Gederfde duur. Wanneer een huurachterstand leidt tot een uithuiszetting staat de woning ook nog enige tijd leeg, zeker als er in de woning nog herstelwerkzaamheden moeten plaatsvinden. Herstelkosten. Bij een uithuiszetting zijn er vaak herstelwerkzaamheden nodig om de woning weer in goede staat en verhuurklaar te krijgen. Vroegsignalering gemeenten sinds 2021 Gemeenten zijn sinds 2021 verplicht om persoonlijk contact te zoeken met inwoners met schulden. Deze vroegsignalering doet de gemeente op basis van de signalen van de vier ‘vaste lasten partners’ – zorgverzekeraars, energieleveranciers, drinkwaterbedrijven en woningcorporaties. Deze vier partijen moeten zo vroeg mogelijk signalen van betalingsachterstanden doorgeven aan de gemeenten, om problematische schulden zoveel als mogelijk te voorkomen. Dat is een mooie aanvulling op datgene wat gemeenten kunnen doen. Maar daarmee ligt niet de bal alleen maar bij de gemeenten. Woningcorporaties hebben als geen ander de mogelijkheid om preventief te werken en snel te kunnen ingrijpen als er betalingsachterstanden zijn. Er is tenslotte ook een wederzijds belang en vaak is er ook een korte lijn tussen de huurder en de corporatie. Dit helpt om snel met mensen in gesprek te komen en afspraken te maken. Juist het snel kunnen schakelen en ‘korte lijntjes’ zijn hier van groot belang, om erger te voorkomen. Het voorkomen van betalingsachterstanden loont De grote betrokkenheid van corporatiemedewerkers en de wil om tot oplossingen te komen helpt, net als de bereidheid om te kijken hoe financiële zaken anders of beter kunnen. Veel corporaties informeren en adviseren huurders al proactief over inkomsten en uitgaven tijdens een huuradviesgesprek. Dat kan ervoor zorgen dat huurders in staat zijn en blijven om iedere maand “uit te komen” met de uitgaven en inkomsten. Wanneer er wel achterstanden ontstaan, loont het altijd om in een zo vroeg mogelijk stadium in te grijpen; elke dag telt. Ook omdat vroegtijdig aanpakken, voor alle partijen veel minder ingrijpend is. De betaling van de lopende huur kan dan snel worden hervat en met een (passende) betalingsregeling kan de achterstand worden ingelopen. Deze aanpak vraagt wel meer kennis en inzet, maar kan in veel gevallen wel voorkomen dat een schuldsituatie echt uit de hand loopt en problematisch wordt. In sommige gevallen is het informeren en/of adviseren van de huurder voldoende, soms is het noodzakelijk de huurder te verwijzen voor budgetbegeleiding of meerderjarigenbewind. Aan de slag met huurachterstanden? De WSNP of meer weten over meerderjarigenbewind? Een schuld oplossen is soms best complex en hangt samen met veel regelgeving. Stevige kennis van huurachterstanden, schuldregelingen, bewindvoering en wetgeving is noodzakelijk om tijdig en op het juiste moment de juiste stappen te kunnen nemen. De ins en outs rondom schuldsanering en de WSNP leert u tijdens de cursus Wet schuldsanering Natuurlijke Personen. Vaak hebben corporaties hiernaast ook te maken met bewindvoering. Tijdens de training Meerderjarigenbewind wordt ingegaan op onder andere de rollen en posities van alle betrokken partijen maar ook hoe u als corporatie uw huurders proactief kunt verwijzen naar bewindvoering. En wilt u preventief aan de slag met huurachterstanden en uw incassobeleid? Al bij het eerste gesprek goed kunnen adviseren over woonlasten en overige uitgaven? Dat leert u tijdens de training Huurachterstanden. Bij welke training ontmoet ik u? Mark Brouwertrainer Kjenning
Lees meer5 mei 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Leergang Woonconsulent: “Ik wil met de poten in de maatschappelijke klei staan”
Een jaar geleden werkte Art Vodegel nog fulltime als zelfstandig vastgoed- en ondernemingsrechtjurist. Dat staat nu op een wat lager pitje, want inmiddels is hij ook project-wijkbeheerder bij Woonwaarts. Onlangs volgde hij de Leergang Woonconsulent. “Dat is zeker waardevol geweest om de overstap te kunnen maken.” Van jurist naar project-wijkbeheerder. Vertel “Na mijn rechtenstudie ben ik begonnen als kandidaat-notaris, maar dat gaf uiteindelijk geen voldoening meer. Daarna ben ik les gaan geven aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 2010 ben ik voor mezelf begonnen als zelfstandig (interim-)jurist. In die hoedanigheid kwam ik in contact met grote woningcorporaties. Hun ‘sociale kant’ vond ik meteen interessant.” Ja? En toen? Hoppetop overgestapt? “Nee. In 2020 kwam Corona. In dat jaar werd ik ook 50. Ik dacht: als ik nog een keer wat anders wil gaan doen, dan is dit het moment. Ik wilde werk gaan doen met meer maatschappelijke relevantie. Ik heb gesproken met mensen uit mijn netwerk en heb bij verschillende woningcorporaties ‘in de klei’ gestaan. Dat beviel heel goed. Ik besloot de Leergang Woonconsulent bij Kjenning te volgen. Zo kon ik én kennis vergaren én laten zien dat ik écht gemotiveerd was.” U bedoelt: dat het geen bevlieging was “Precies.” Was de Leergang Woonconsulent waardevol of…? “De Leergang was zeker waardevol. Aan bod kwamen onderwerpen als leefbaarheid, overlast, wanbewoning, achter-de-voordeurproblematiek en bewonersparticipatie. Ook het huurrecht kwam – uitgebreid – aan bod. Dat pik ik als jurist natuurlijk heel gemakkelijk op. Je sluit af met een scriptie en een mondeling examen. Wat er voor mij echt uitsprong was het onderdeel sociaal beheer.” Want? “Dat was superinteressant. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen last en overlast? Hoe voorkom je klachten? Hoe ga je het gesprek aan met huurder? Hoe bevorder je bewonersparticipatie? Hoe stimuleer je de zelfredzaamheid van huurder? Hoe werk je eigenlijk aan leefbaarheid? De docent liet je smullen van de stof, met tal van voorbeelden. Hij gaf ook aan: werk aan leefbaarheid, werk niet op klacht. Daar heb ik nog dagelijks profijt van. En ondanks dat door Corona een groot deel van de Leergang online was, was er veel interactie.” Was het ook praktisch? “Sowieso door alle praktijkvoorbeelden. Maar we hebben ook geoefend met acteurs. Hoe je het gesprek aangaat met kwetsbare, agressieve, of emotionele huurders. Door te kijken naar anderen en door het zelf te doen, neem je daar veel van mee.” En met al die opgedane kennis kon u meteen aan de slag bij Woonwaarts? “Via de leergang ben ik ook in contact gekomen met een collega bij Woonwaarts. Daar houd ik mij nu vier dagen in de week bezig met het sociaal beheer bij grootschalig onderhoud en renovatie. Dat ik de Leergang Woonconsulent heb gevolgd, heeft mij daarbij zeker geholpen. Op vrijdag geef ik nog juridisch advies. Van die combi word ik erg blij.”
Lees meer25 april 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Heeft u ooit een normaal mens ontmoet?
Een aantal jaar geleden woonde ik in een typische jaren ’60 flat in Amersfoort, lekker gehorig en een kleurrijk geheel aan bewoners in de portiek. De onderbuurman was een jongen van midden 20 die er net was komen wonen en in de portiek was er niet meer contact met hem dan een schuchter ‘dag’ of ‘hallo’. Dit veranderde al snel. Regelmatig kwamen we bij elkaar aan de deur en werd er over en weer veel gepraat…. althans in het hoofd van mijn buurman. Steeds vaker draaide hij ’s avonds en ’s nachts harde muziek en riep voor mijn deur dat hij wel wist dat ik hem afluisterde en steeds overleg over hem had met mijn buurvrouw. Het ging van kwaad tot erger. Mijn buurman was psychotisch aan het worden. Dit soort verhalen komen helaas vaak voorbij in de training Omgaan met bewoners met verward gedrag. Bewoners die blijven klagen over buren die expres geluid maken, bijvoorbeeld tikken op buizen, dag én nacht. En dan vooral de bewoners die klagen over bovenburen die dat doen… maar zelf op de bovenste verdieping wonen… Herkennen van gedrag Wanneer een huurder last heeft van hallucinaties of psychoses, dan is dat niet altijd direct herkenbaar. Überhaupt is het beeld van ‘de psychiatrische huurder’ vaak meer divers dan het beeld wat we ons hebben gevormd. Er is een groep huurders die heel vreemd gedrag vertoont en die verhalen vertelt waar je geen touw aan vast kunt knopen, of die dingen ziet waarvan we meteen weten: dit kan echt niet kloppen. Toch herken je veel vaker in eerste instantie helemaal niks en komt het aparte gedrag pas in de loop van een contact tot uiting, zoals bij verschillende persoonlijkheidsstoornissen. Meegaan in het verhaal? Of toch niet? De corporatie krijgt wel bijna dagelijks te maken met ‘bijzondere’ bewoners en moet je als vakman, wijkbeheerder of woonconsulent maar zien om te gaan met dit ‘bijzondere mens’ en er tegelijkertijd ook nog huurafspraken mee zien te maken. In de training komen vaak vragen naar voren als: moet ik meegaan in zijn verhaal of juist niet? Is iemand gevaarlijk en moet ik op mijn hoede zijn? Waarom wordt iemand niet opgenomen, terwijl die het gas vergeet uit te doen en steeds meer lijkt te vergeten, zoals bij dementie. Dat is toch gevaarlijk? Terechte vragen met regelmatig een moeizaam antwoord. We hebben als maatschappij nog niet altijd een oplossing voor al deze bijzondere gevallen. O ja. Terug naar de onderbuurman. Regelmatig en op de raarste tijden hoorde ik breekgeluiden in zijn woning. En als ik in de portiek liep, kon het gebeuren dat hij de deur op een kier deed en mij stijfvloekte omdat ik ‘hem in de gaten hield’. Het escaleerde toen mijn buurman een draagmuur begon door te breken, omdat hij ervan overtuigd was dat mijn buurvrouw en ik daar afluisterapparatuur verstopt hadden. Gelukkig werkte ik toen al in de psychiatrie kon ik adequaat handelen maar ik snap heel goed dat veel mensen niet zo’n geduld kunnen opbrengen voor dit gedrag. Het is eng en onvoorspelbaar en besef wel, het kan echt iedereen op een dag ook overkomen. Ik hoop altijd maar als bij mij de bovenkamer niet meer functioneert dat ik dan gedegen en respectvolle mensen tegenkom. Dan blijf ik ‘bijzonder’! Simone Grooters trainer Omgaan met bewoners met verward gedrag
Lees meer25 april 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
De klant komt altijd van rechts… maar zijn emoties ook!
Natuurlijk weet u ook dat de klant altijd gelijk heeft en de klant ook altijd van rechts komt en dus voorrang heeft. Maar u heeft niet altijd positief nieuws te brengen. Dus hoe communiceer je ook in die situaties met klanten zodat je duidelijk bent, problemen oplost én toch de klant tevreden houdt? Dat klinkt misschien best tegenstrijdig… maar het kan echt en de meeste corporatiemedewerkers verstaan die kunst ook echt heel erg goed! Ze zijn meester in het communiceren met vaak mondige en veeleisende klanten. Toch blijven er vaak lastige situaties bestaan. Bij slecht nieuws toch een tevreden klant? In de training Klantgericht communiceren komen verschillende situaties en omstandigheden aan de orde. Ook situaties waarin het lastig is om klantgericht te blijven en om de klant tevreden te houden zoals bij “slecht nieuws geven”. Want kun je überhaupt slecht nieuws geven en tóch de klant tevreden houden? Het lijkt een regelrechte tegenstelling! Heel kort samengevat is de theorie hierbij: Klap uitdelenVertel dat je slecht nieuws hebt en breng de boodschap kort en bondig Klap helpen opvangenStop met praten, hanteer emoties, geef gevoelssamenvattingen, luister echt, en herhaal zo nodig het slechte nieuws Nu weten de meeste medewerkers vaak wel hoe het theoretisch zou moeten… maar omdat het in de praktijk helaas anders werkt lijken ze soms de wanhoop nabij… Denk bijvoorbeeld aan een gesprek waarin de keuken niet wordt vervangen… het bericht dat mensen niet in aanmerking komen voor de gewenste huurwoning… dat er betaald moet worden voor service… dat er herstelkosten zijn bij de inspectie bij de huuropzegging… Of erger: als de woning ontruimd gaat worden… U kunt zelf ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden bedenken. De praktijk: Tevreden klant? Tevreden medewerker? Over het algemeen gaat het uitdelen van de klap prima. Meestal wordt de boodschap helder, kort en bondig gegeven. Veel lastiger is het helpen opvangen van de klap. Het grootste probleem daarbij is: het hanteren van de emoties. En als je dat niet doet worden de emoties ook alleen maar groter, leidt het zelfs soms tot agressie of een officiële klacht. Daarom is het hanteren van emoties na het geven van slecht nieuws ook zo belangrijk. Waarom is het lastig? Als het dan zo belangrijk is, wat maakt het dan lastig voor medewerkers om het te doen? Is het omdat men er de tijd niet voor wil nemen? Of omdat men vindt dat de klant niet moet zeuren? Nee. Gelukkig niet. De voornaamste reden is dat mensen het zelf heel vervelend vinden om huurders teleur te moeten stellen. En daardoor teveel in de uitlegstand gaan zitten. Dus uitleggen waarom het zo is en als de huurder dan weer (emotioneel) reageert, het nog een keer uitleggen en nog een keer uitleggen. In plaats van luisteren naar de huurder, wordt er dan gesproken. In plaats van emoties hanteren, gaat het over de inhoud. En dat werkt niet, het werkt zelfs averechts. Emotie komt dus altijd van rechts en heeft voorrang. Pas als de emotie is gezakt, door de emotie bewust en actief te hanteren, is er weer een redelijk gesprek mogelijk. In de training Klantgericht communiceren komt de theorie aan de orde maar oefenen we ook veel praktijksituaties. Want de praktijk leer je het beste door het gewoon te doen. Veilig oefenen met een eigen situatie. Zodat je, terug in je eigen werksituatie, de vaardigheden direct kunt toepassen en zorgt dat de klant én zijn emoties altijd voorrang kunnen krijgen. Wendy Derksen, KjenningKlantgericht communiceren Invloed uitoefenen
Lees meer25 april 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Een Singles event georganiseerd door Staedion
Een geniale actie in tijden van de wooncrisis of een hulpkreet in een systeem wat vastzit? Een Singles Evenement in Den Haag is niet echt bijzonder. Maar dat woningcorporatie Staedion een Singles Evenement organiseert, is wel heel bijzonder! Een corporatie die vrijgezellen probeert te koppelen… Niet alleen om hen gelukkig te laten worden in de liefde maar ook om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Ja ja… en die actie was op 1 april? Even leek het een ludieke 1 aprilgrap. Maar niets blijkt minder waar. Staedion spot niet met de liefde. En al helemaal niet met de problemen op de woningmarkt. Tanja Riet-Nickolson, projectmanager Verhuur bij Staedion, vertelt. Een singles evenement organiseren als corporatie. Past dat wel bij jullie rol als corporatie? “Met de actie willen we vooral aandacht vragen voor de wooncrisis in Nederland. Deze crisis is een probleem van ons allemaal. Het is tijd om in te zetten op een nieuwe vorm van collectief denken over wonen in Nederland.” Wat bedoel je precies met collectief denken? “Woningen zijn op dit moment een zeer schaars goed. Één van de problemen van de woningmarkt is, dat is er vaak mismatches zijn tussen de woning en de bewoner(s). Gezinnen betrekken de woning in een levensfase met kinderen. De kinderen vliegen op een zeker moment uit. En ouders blijven wonen in een grote woning. De gedachte bij veel bewoners nu is “Het is mijn huis. Hier heb ik recht op. Ik woon hier prettig en waarom zou ik weg gaan?” Een hele begrijpelijke gedachte. Maar wat nu als wonen wel een recht is, maar dat de specifieke woning kan veranderen afhankelijk van je levensfase? Wat nu als we mensen wel zo ver krijgen om te denken “mijn tijd hier is goed geweest, ik maak plaats voor een ander.” We zijn collectief nog niet zo ver met deze gedachten. En misschien is het met deze crisis nu wel tijd om daaraan te werken.” Bouwen, Bouwen en Bouwen: het is niet dé oplossing “De focus in veel plannen ligt op bouwen, bouwen en bouwen. Dat is zonde. Want voor de opgave van Staedion in de komende tijd, staat 99% van de woningen er al. Nieuwbouw voegt bij ons 1% toe. In plaats van de focus zo op dat kleine percentage te leggen, zijn we creatief aan de slag gegaan. Als je dan kijkt naar het aantal bewoners per huishouden, dan ligt ook daar een uitdaging. Zo ontstond de vraag “hoe motiveren of beïnvloeden we bewoners om meer samen te wonen?”. Uiteindelijk is dat niet alleen goed voor de doorstroom. Ook voor zaken zoals eenzaamheid of het delen van financiële lasten is samenwonen een mooie oplossing. Het kan ook de andere kant op werken. Wat nu als je gekort wordt op je uitkering als je een huis samen gaat gebruiken?” Kiezen voor de liefde: is dat dan een logische keus? “Voor nu wel! Als we willen dat meer mensen gaan samenwonen, dan moeten we echt Out of the Box gaan denken en hier ook aandacht voor vragen. En: we onderzoeken allerlei vormen van samenwonen op dit moment. Dat is ook het magische aan ons verhuurvak. Je hebt mogelijkheden om de wijze waarop mensen wonen te beïnvloeden.” Hoe komen jullie zo creatief bij Staedion? “Natuurlijk lopen we op afdelingen Verhuur ook tegen het systeemdenken aan. Waar zaken niet kunnen, mogen of passen bij onze rol. Vanuit woonruimteverdeling zijn talrijke belemmeringen te bedenken, waarom zaken niet kunnen, mogen of passen. En we kijken echt vanuit de mogelijkheden.” Waarom lukt dat bij Staedion wel? Wat is jullie geheim? “Er is geen geheim. We vinden dat we als corporatie onze rol moeten pakken. En dat willen we intern allemaal ook. Er is een flinke woningschaarste. En dat lossen we niet op door te doen wat we altijd deden. Dus gaan we wat anders doen. Wat anders proberen. En dit soort ideeën ontstaat doordat verschillende afdelingen samenwerken. Wat natuurlijk ook helpt, is dat onze nieuwe bestuurder Gijsbert van Herk lef heeft. Eigenlijk was het zijn ludieke idee, een singles event. En dat hebben we samen opgepakt.” Gijsbert van Herk, de bestuurder van Staedion vertelt “We willen de doorstroom in ons bestaande bezit op gang krijgen. Een deel van de bewoners wil dat ook echt, en er zijn zoveel belemmeringen in de regels die we hebben in Nederland. Daar zit het vast. Met deze actie vragen we aan de systeemwereld of we iets meer naar de leefwereld kunnen luisteren waar de behoefte ligt. En nee, we zijn zeker geen datingbureau, maar om aandacht te vragen voor het beter gaan benutten van de bestaande al gebouwde woningen, helpt zo een actie. Overigens willen we los van dit beter benutten ook 6000 nieuwe woningen toevoegen, plannen en ideeën genoeg waar we hopelijk ook de ruimte voor krijgen.“ Maar Tanja, hoe reageren de bewoners? “Op het moment van het interview waren we net 1 dag in de lucht met de Singles Campagne. Nog te vroeg om daar echt iets over te zeggen. Inmiddels hebben zich circa 70 bewoners ingeschreven, dus het evenement gaat er komen. We willen hier de expertise van bijvoorbeeld een datingbureau voor inschakelen. We begrijpen dat we de woningnood hier niet mee oplossen, maar we hebben wel de maatschappelijke discussie hiermee op gang gebracht. We moeten de drempels om samen te gaan wonen, in welke vorm dan ook, verlagen.” Het blijft toch raar dat we in een wooncrisis zitten terwijl uit data blijkt dat Nederlanders de afgelopen decennia alleen maar groter zijn gaan wonen. Dan blijft de vraag “hoe lossen we het op dat er meer mensen in bestaande woningen gaan samenwonen?” En die vraag is echt niet zomaar beantwoord.” Naast de inzet op ‘meer mensen in één huis’ is het van belang doorstroming te stimuleren. De sleutel om zoveel mogelijk huishoudens te helpen aan een passende woning ligt aan de start van de verhuisketen. Zodra de ‘Empy Nester’ verleid kan worden te verhuizen, brengt dat een keten aan verhuisbewegingen op gang. Een woning is zo belangrijk. Je moet je er veilig voelen. Je huis moet je thuis zijn. Wat nou als het mis gaat? “En wat nou als het wel lukt? Wat als we mensen wel inspireren om anders naar wonen te kijken? Natuurlijk denken we ook na over problemen die kunnen ontstaan bij samenwoners en hoe we daarop kunnen inspelen. Van ons vraagt dat vooral dat we dichtbij onze bewoners staan. En dat gaan we doen. Niet alleen maar handhaven en op regels letten. Maar vooral samen denken in mogelijkheden. We onderzoeken ook de mogelijkheid van proefsamenwonen om de drempel te verlagen en de doorstroming te bevorderen. Kun jij ook tot creatieve oplossingen komen? Tanja denkt groots en durft met andere oplossingen te komen. Ze heeft zelfs ideeën om bestaande opvattingen over wonen te veranderen. De uitdaging bij het verhuren van woningen is groot. Medewerkers Verhuur hebben zich de afgelopen decennia gericht op het volgen van regels. Maar nu de vraag in de markt is veranderd, is het de uitdaging om anders te gaan denken en belemmerende regels los te laten waar dat kan. Het is zoals Albert Einstein al zei: “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt”. Dat vergt kennis, kunde en een gezonde dosis lef. Dat ontstaat niet zomaar. Ook Tanja is bij Staedion niet zomaar op deze ideeën gekomen. Ze investeerde in zichzelf door mee te werken aan verbeterprojecten, met Lean trajecten en door in interne samenwerking te investeren. Is Tanja een mooi voorbeeld voor jou? Voor mij wel. Ik geniet van creatieve oplossingen en lef. Want dat is hard nodig om de huidige uitdagingen in de woningmarkt aan te pakken. Dus ik vraag je het toch: Wees ook een beetje een Tanja. Marija BjelobrkTrainer Leergang Verhuur Kjenning Ps. Meer informatie over het singles event lees je hier op de website van Staedion
Lees meer11 april 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Gemengd wonen gaat ook over meedoen, elkaar helpen
Er is een groeiende vraag naar gemengd wonen: een mix van jong, oud, mensen met een beperking, kwetsbare mensen, statushouders, et cetera. Marjan de Groot en Johnny Luchtmeijer, beiden wijkconsulent voor bijzondere doelgroepen bij Actium Wonen, volgden de training Gemengd wonen. “Het heeft ons echt geïnspireerd.” Bijzondere doelgroepen? De Groot: “Wij onderhouden contacten met de gemeente en maatschappelijke instanties zoals de GGZ, om mensen die bijvoorbeeld uit detentie komen, of die psychische problemen hebben, te plaatsen in een woning die het best bij hen past in een wijk die het best bij hen past. Ons doel is altijd een zo goed mogelijke mix in een wijk te creëren, zodat de leefbaarheid goed blijft.” Aha, vandaar de training Gemengd wonen Luchtmeijer: “Precies. Toen de training Gemengd Wonen ‘langskwam’, triggerde mij dat. Vlak daarvoor was ik in een seniorencomplex om een bloemetje te brengen bij iemand die in een moeilijke situatie zat. Daar werd ik wel 14 keer voor bedankt. Toen dacht ik: daar moeten we misschien wat mee, in de vorm van meer aandacht voor deze doelgroep. Maar hoe en wat had ik nog niet duidelijk.” Bracht de training uitkomst? De Groot: “Eerlijk gezegd dachten we dat de training ging over gemengd wonen in een wijk, maar het was specifiek gericht op gemengd wonen in een wooncomplex. Actium Wonen heeft op dit moment nog geen complexen met gemengd wonen. Voor ons was het dus vooral een heel interessante dag met veel inspirerende informatie.” Inspiratie dus. Noem eens wat aub De Groot: “Voor deze training dacht ik bij gemengd wonen aan jong versus oud. Op deze dag werd onder andere een project uit de praktijk belicht waar de mix veel breder was. Ook statushouders werden in een wooncomplex geplaatst, samen met senioren en jongeren. Een mix van 60% zonder problemen en 40% met een beperking. Op iedere gang woont ook een ‘maatje’, dat is iemand zonder beperking waar bewoners terecht kunnen met vragen en opmerkingen. Dat onderdeel was echt heel interessant, ook het gesprek daarna over onder meer de overlastgradatie bij zo’n bredere mix. Luchtmeijer: “Voor mij sprong eruit dat je er meteen ‘bovenop moet zitten’, zodat je samen een goede start kunt maken. De wijkagent, de woonconsulent, maar ook de bewoners van de wijk zelf moet je vanaf het begin meenemen in het proces.” Blijft het bij inspiratie? De Groot: “Toen we na de training Gemengd wonen samen terugreden, borrelden er allerlei ideeën bij ons op. We zijn het gesprek aangegaan binnen Actium Wonen, en dat heeft geleid tot een pilot gemengd wonen.” Echt? Vertel Luchtmeijer: “Afgelopen najaar zijn we gestart met een microproject. Een student gerontologie woont nu in een seniorencomplex. Zij levert een sociale bijdrage binnen het complex – denk aan samen met een senior bijvoorbeeld een kopje koffiedrinken, een boodschapje doen, een wandelingetje maken – en doet tegelijkertijd haar afstudeerproject daar. Daarbij doet ze onderzoek naar eenzaamheid onder de senioren, of ze openstaan voor een mix aan bewoners, of dat toegevoegde waarde voor ze heeft, wat ze ervan verwachten, waar ze behoefte aan hebben, et cetera.” En dan? Na de pilot? “Luchtmeijer: “Dat ei moet dan gelegd worden door Actium Wonen. En dat is natuurlijk afhankelijk van de uitkomst van dit onderzoek. Op voorhand is al wel duidelijk dat de mensen die dan naast de senioren ook in een complex komen te wonen, wel sociaal bewogen moeten zijn. Het is vanuit Actium Wonen niet alleen: welkom en zoek het verder lekker uit. De bedoeling is de nieuwe bewoners ook te faciliteren, zodat zij de senioren kunnen bijstaan. Dat ze zaken kunnen signaleren, denk aan eenzaamheid, vervuiling, verwardheid. Bij gemengd wonen gaat het om meer dan een dak boven het hoofd. Het gaat ook over meedoen, elkaar helpen.”
Lees meer23 maart 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Huisvesten vluchtelingen Oekraïne kennisdelen
Als gevolg van de situatie in Oekraïne ontstaan veel initiatieven in Nederland om hulp te bieden. Ook bij corporaties worden veel acties gestart om o.a. vluchtelingen op te vangen. Christel Reilink en Judith Adema zijn op LinkedIn een groep gestart om kennis, informatie en ervaringen te bundelen, delen en uitwisselen. Zo kunnen we binnen de sector kennis delen over bijvoorbeeld praktische vraagstukken waar je tegenaan loopt en hoe je die kunt oplossen. Of over hoe je afspraken met gemeenten en andere partijen kunt maken. Maar er is ook ruimte om hele praktische zaken te delen, zoals hoe je snel de meubilering van de ter beschikking te stellen woningen kunt organiseren. Vanuit Kjenning zijn we uiteraard enthousiast over het delen van kennis en over alles wat de mensen uit Oekraïne kan helpen in deze verschrikkelijke situatie. Dus delen we graag dit mooie initiatief ook hier. Wilt u ook uw kennis en ervaringen delen? De Linkedin groep vind je hier: https://www.linkedin.com/groups/12641161/ Word ook snel lid en deel jouw kennis en ervaring, stel je vraag of leer snel hoe andere corporaties zaken hebben aangepakt. #doedan #slimsamenwerken
Lees meer14 maart 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
van data verzamelen en inzetten tot ‘hoarding’: het komt allemaal voorbij
In haar rol van manager Wonen bij UWOON was Iris Uittien lid van het platform Managers Wonen. Onlangs nam ze afscheid omdat ze wat anders binnen de organisatie gaat doen. Wat heeft het platform haar gebracht? Was het zinvol? Een terugblik. Wat gaat u doen dan en waarom? “Laat ik beginnen met het laatste. Ik heb het altijd heel erg naar mijn zin gehad als manager Wonen bij UWOON. Maar het is ook een verantwoordelijke functie, en dat rustte zwaar op mijn schouders. Ik ben 60 jaar en wil de komende jaren niet afbranden, maar met plezier werken en ook van toegevoegde waarde zijn. Intern iets anders gaan doen is voor mij en de organisatie de beste oplossing.” Maar… wat gaat u doen? “We zijn intern nog in gesprek over de precieze invulling van mijn functie, maar ik ga mij richten op de huurderstevredenheid en alles daaromheen. Veel processen hangen samen met huurderstevredenheid, en lopen ook door alle afdelingen heen. Ik vind het een mooie uitdaging die in deze fase van mijn leven goed bij mij past.” En daar past het platform Managers Wonen niet meer bij? “Dat klopt. Op zich jammer, want ik ben met veel plezier lid geweest. Alleen heeft het geen aansluiting met mijn toekomstige functie, en dan is het ook goed geweest. Ik heb er veel aan gehad.” Wat dan? “Het is belangrijk om in een netwerk te zitten, te kunnen sparren. Je bent als manager Wonen allemaal met hetzelfde bezig. Het is natuurlijk onzin dat iedereen het wiel opnieuw uitvindt. De bijeenkomsten beginnen altijd met een rondje ‘welke ontwikkelingen spelen er en waar loop je tegenaan’. Dat heeft echt toegevoegde waarde. ’s Middags komt er vaak een gastspreker over een interessant onderwerp. Daarnaast is er een online omgeving waar de leden contact hebben. Daar heb ik een bijvoorbeeld een keer beleidsstukken over de visie op dienstverlening aan de anderen gevraagd omdat ik daar mee bezig ging. Die krijg je dan ook, heel waardevol is dat.” Noem eens een onderwerp waar een gast over komt spreken “We hebben het thema ‘hoarding’ besproken. Kijk, als je op een boerderij ‘in the middle of nowhere’ woont, is het geen probleem wanneer je veel verzamelt. Niemand heeft daar last van. Maar tegenwoordig wonen we veel dichter op elkaar, dan kan dat voor overlast zorgen. De spreker was een opruimcoach, ik vond het echt heel interessant om te horen hoe je mensen op een zachte manier en met respect kunt begeleiden om op te ruimen. Een ander onderwerp over data vond ik ook boeiend.” Wat is er boeiend aan data? “Je kunt er heel veel gegevens uithalen en die gebruiken om dingen te verbeteren. Het voorbeeld dat de spreker daarover gaf ging om twee wooncomplexen. In het ene complex was veel overlast, in het andere niet. Na het analyseren van de data bleek dat het type huishouden per complex heel verschillend was: samenstelling, opleiding, leeftijd, et cetera. Die kennis leidde tot het wijzigen van het toewijzingsbeleid. Dat onderwerp heeft ertoe geleid dat wij naast interne data ook externe data hebben ingekocht. Zo kunnen we zaken beter analyseren en aan verbeteringen werken. Ik heb trouwens ook een keer een stagiaire meegenomen naar een bijeenkomst.” Een stagiair meenemen naar een bijeenkomst? Waarom? “Omdat het onderwerp de leefbaarheidsmonitor was en de stagiaire bij ons een opdracht had om variabelen aan te geven die van invloed zijn op de leefbaarheid om zo te komen tot zo’n monitor. Die heeft ze mede door de informatie op deze platformdag kunnen voltooien. Sterker nog, ze vond de dag en het onderwerp zo interessant dat ze daarna nog een universitaire opleiding over data is gaan doen. Dat is dan toch omdat ze daar via het platform kennis mee heeft gemaakt. Het zegt ook iets over de manier waarop het onderwerp wordt behandeld: praktisch, met veel voorbeelden. Als mijn nieuwe functie zich heeft uitgekristalliseerd, ga ik zeker kijken of daar een platform van Kjenning op aansluit.” Platforms in soorten en maten Programma’s worden altijd samen bepaald. Elk platform kent zijn eigen dynamiek en doelstelling. Van uitvoerder tot manager, van inkoper tot VvE beheerder. Van woonconsultent tot directeur-bestuurder. Rond vastgoed, financiën, woondiensten en meer. Vrijblijvend kennismaken? En? Komt u eens vrijblijvend snuffelen? Neem dan de proef op de som en kom voor het laagdrempelig introductietarief een keer kijken en proeven of uw platform u ook verder helpt in uw ontwikkeling en inspiratie. En aan een functioneel én gezellig netwerk!
Lees meer28 februari 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Trainingen en platforms en het protocol in de Coronatijd
Opleidingen en platforms Vanaf 25 februari 2022 zijn er op de cursuslocaties geen coronamaatregelen meer. Daarmee zijn we (min of meer) terug bij de situatie precorona. Bij incompanytrainingen volgen we uiteraard uw beleid. Overzicht maatregelen en adviezen om verspreiding corona te beperken Een overzicht met de actuele maatregelen en adviezen vindt u op de website van de Rijksoverheid. De vrijblijvende optie blijft! Afgelopen periode hebben veel mensen gebruik gemaakt van vrijblijvende opties. Daarom blijft deze mogelijkheid er ook in de toekomst. Dus wilt u én zeker zijn van uw plek én tegelijk ook zeker zijn dat u toch nergens aan vastzit? Daarvoor houden we de vrijblijvende optie! Met een vrijblijvende optie zit u nergens aan vast: U kunt kosteloos doorschuiven. U kunt kosteloos annuleren. U kunt kosteloos uw optie omzetten naar een andere opleiding. U bent wel zeker van uw plek! En bij wijzigingen… We hopen het natuurlijk niet meer. Maar mocht er iets veranderen in de situatie dan informeren we alle betrokkenen direct. We volgen de ontwikkelingen en we nemen maatregelen als dat moet. Want ook hier geldt ons motto: doen wat nodig is. Voor vragen zijn we digitaal bereikbaar via ons contactformulier, via mail@kjenning.nl of telefonisch tijdens kantooruren via 0320-237488.
Lees meer15 februari 2022 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Ik ben ervoor teruggekomen van mijn vakantie. En daar heb ik geen spijt van
Wat betekent huurdersparticipatie in theorie én in de praktijk? Hoe zit het met de Overlegwet? En de Woningwet? Kors Voorbach en Cor van der Hoek, beiden van de huurdersraad van Woningstichting Samenwerking, volgden de training De overlegwet en de huurdersorganisatie. Waarom zit u in de huurdersraad? Kors Voorbach (KV): “Eigenlijk ben ik erin gerold. Ik was vijf jaar geleden op de ledenvergadering en ben toen als het ware ‘geronseld’. Omdat ik het belangrijk vind om de stem van de huurders te laten horen, ben ik erin gestapt. Eerst als lid, nu ben ik secretaris. Als 81-plusser heb ik veel levens- en huurderservaring, beide wil ik hier graag inzetten.” Cor van der Hoek (CvdH): “Ik heb als 67-jarige uiteraard iets minder levenservaring dan nestor Kors, maar het is belangrijk dat je als huurder mee kunt praten. Voorheen zat ik in de bewonerscommissie, toen die werd opgeheven, heb ik mij hierbij aangesloten. Ik ben verantwoordelijk voor de communicatie. Ik heb meerdere ‘vrijwilligersbaantjes’, omdat ik graag maatschappelijk betrokken wil blijven. Als lid van de huurdersraad kun je de belangen van de huurders vertegenwoordigen, daar doe ik het voor.” En toen dacht u beiden: tijd voor een training? KV: “Er waren nogal wat veranderingen in de huurdersraad, leden vertrokken, nieuwe leden kwamen erbij. Dan is het goed om de kennis te vergroten als groep.” CvH: “Tijdens vergaderingen kwamen regelmatig vragen op als: Hoe zit dit? Hoe werkt dat? De Woningstichting Samenwerking heeft toen voorgesteld om met de hele huurdersraad samen deze training te volgen. Dat vonden we meteen een goed plan.” Was het ook een goed plan, achteraf gezien? KV: “Dat was het zeker. Ik ben ervoor teruggekomen van mijn vakantie, en daar heb ik absoluut geen spijt van. Ik wil bijblijven. Dat er ruimte was om vragen te stellen had voor mij toegevoegde waarde. Er kwam ook veel los. We hebben praktische tips en adviezen gekregen, dat helpt ons om ons ‘werk’ goed te kunnen doen. Het was wel een pittige dag moet ik zeggen. Er komt veel op je af.” CvdH: “Het was inderdaad een ‘bak’ informatie. Heel nuttige informatie, dat wel. De huurdersparticipatie in de Overlegwet en Woningwet kwam aan bod. En ook waar de rechten en de plichten van verhuurders en huurders liggen, jurisprudentie, onderhandelpraktijken, huurrecht, klachtrecht, et cetera. Voor mij sprongen de ‘gouden regels over participatie’ eruit. Hierbij zijn vooral transparantie naar de huurders en structuur in het overleg belangrijk.” KV: “Voor deze training had ik soms wat drempels, wist ik van sommige zaken minder, en dan hield ik weleens mijn mond. Nu ga ik het gesprek aan, die durf is er.” CvdH: “En we hebben een prachtig naslagwerk gekregen, ook digitaal. Het is handig en praktisch dat we zaken snel kunnen opzoeken in onze ‘bijbel’. Je kunt nu eenmaal niet alles onthouden.” Dus de corporatie is nu nog blijer met de huurdersraad? KV: “We werden altijd al serieus genomen. Woningstichting Samenwerking ziet ons als gelijkwaardig, en zo hoort het ook.” CvdH: “Omdat we nu meer weten, kunnen we als dat nodig is ook meer tegengas geven. Maar dat is prima, dat wil de woningstichting ook. Het doel van ons als huurdersvereniging en van de Samenwerking is gelijk: het belang van de huurder vooropstellen.” Ook een vraag voor een incompanytraining? De training De overlegwet en de huurdersorganisatie heeft Kjenning samen met de huurdersraad en Woningstichting Samenwerking aangepast naar de eigen situatie, op basis van de leerwensen en vragen van de deelnemers. Heeft u ook een vraag voor een incompanytraining? Neem dan contact op. Samen zoeken we de best passende oplossing, passend bij uw vraagstuk en uw situatie. Neem snel contact op met onze opleidingsadviseurs.
Lees meer14 februari 2022