Beter Wonen over de link tussen een corporatie en VvE’s
Ook een woningcorporatie met huurders krijgt in sommige gevallen te maken met een Vereniging van Eigenaren (VvE). De relatie tussen corporatie en de vastgoedbeheerder kan dan wel eens ingewikkeld worden. Proces‑ en projectondersteuner Anita Pieper volgde daarom via haar werkgever Beter Wonen de training VvE-beheerder.
Beter Wonen is een Twentse woningcorporatie gevestigd in Almelo. Sinds juni werkt Anita er als proces- en projectondersteuner. “Ik heb een echte spilfunctie. Ik werk op de afdeling vastgoed maar ben ook betrokken bij allerlei projecten en processen. In die hoedanigheid heb ik veel contact met allerlei verschillende afdelingen binnen de organisatie. Dat is best intensief, want ik ben nieuw binnen de corporatiewereld. Aan de andere kant leer ik zo ook weer het meeste.”
Wat is de link tussen een woningcorporatie en VvE’s?
“We zijn als Beter Wonen eigenaar van diverse appartementen binnen veel appartementencomplexen. Die appartementen verhuren wij. Als eigenaar zijn we automatisch lid van een Vereniging van Eigenaren (VvE). Soms hebben we veel bezit in een complex en soms wat minder.”
Administratieve ondersteuning van VvE-beheer: Wat houdt dat precies in?
“We hebben ruim dertig VvE’s. We gaan naar de algemene ledenvergaderingen en nemen deel aan vergaderingen waar besluiten genomen moeten worden. Volgens de wet hebben alle eigenaren toegang tot de vergadering. Het totale aantal stemmen en het aantal stemmen dat iedere eigenaar kan uitbrengen, zijn vastgelegd in de splitsingsakte. Je moet vooraf goed nadenken over de onderwerpen die op de agenda staan en daar een standpunt over innemen. Samen met de opzichter bezoek ik de vergaderingen, want hij heeft de technische kennis in huis die ik mis. Het kan dan bijvoorbeeld gaan over verduurzaming of het maken van een dakterras of een opbouw.”
Hoe heb jij de VvE training beleefd?
“Veel deelnemers waren werknemer van een vastgoedbeheerder. Ik als enige niet. Dat was wel grappig om mee te maken, dat ik vanuit een andere invalshoek in de training terecht kwam. Ik heb er dan ook wel andere zaken uit opgepikt dan de andere deelnemers. Ik weet nu vanuit de training hoe een vastgoedbeheerder met bepaalde zaken omgaat. Dat kan ik in mijn eigen werk goed gebruiken om een gesprek beter te voeren. En ik weet nu beter voor welke zaken ik bij de vastgoedbeheerder moet zijn en waarvoor niet.”
Heb je daar een voorbeeld van?
“Er was laatst ergens een lekkage waardoor de lift in het complex buiten werking was. De vastgoedbeheerder trok er zijn handen vanaf en wilde de lift niet meer activeren om één van onze huursters, een dame in een scootmobiel, nog naar boven te krijgen. Die dame stond letterlijk en figuurlijk in de kou. Toen hebben wij als corporatie nog geschakeld met de liftmonteur om de lift nog een keer aan te zetten. Maar ik weet nu door training dat dit eigenlijk bij de vastgoedbeheerder ligt.”
Wat vond je het interessantst in de training?
“Eigenlijk alles. Het was heel breed opgezet en de docent gaf de training ook op een manier waardoor de stof echt blijft hangen. Ik kan mijn werk nu ook beter doen omdat ik de scheiding tussen wat bij het vastgoedbeheer hoort en wat bij ons, beter kan maken. Daar profiteren wij als corporatie van.”
Zelf ook aan de slag om uw kennis actueel te houden?
Tijdens de opleiding VvE-beheerder krijgt u inzicht in actuele wet- en regelgeving, onderhoud en financiën bij een VvE. Van een meerjarenonderhoudsplan tot en met de praktische aspecten van uw rol. Door middel van praktijksituaties oefent u waardoor uw optreden in de vergadering sterker wordt. Bekijk de inhoud en de data.
Ben u groot eigenaar of wilt u juist meer weten over appartementsrecht of de basis financiën in de VvE?
Check het via onze keuzehulp tool en kijk welke opleidingen relevant zijn.
Benieuwd welke opleiding bij jou past?
Lees het in onze artikelen
-
Vier handvatten bij het brengen van lastige boodschappen
Werken met klanten is er in de huidige tijd niet eenvoudiger op geworden. Meer bewoners staan onder druk door toenemende financiële problemen en/of sociale problematiek. Ook zijn mensen in het algemeen mondiger geworden, is de samenleving verhard en lijken de toch al korte lontjes zo mogelijk nóg korter. In dit blog vind je de twee belangrijkste valkuilen bij lastig nieuws en vier handvatten die helpen een lastige boodschap professioneel te brengen. Brengen van boodschappen waar je niet helemaal achter staat Tegelijk moet je als medewerker soms ook gewoon ‘nee’ verkopen, omdat zaken niet kunnen of mogen. Bijvoorbeeld omdat wetgeving het niet toelaat, omdat de gevraagde oplossing simpelweg niet kan of omdat het beleid vanuit je organisatie geen ruimte biedt. Misschien sta je soms zelf ook niet helemaal achter het organisatiebeleid. Daarbij is het goed je te realiseren dat ook het brengen van boodschappen waar je niet helemaal achter staat, bij je werk hoort. Als je in een organisatie werkt, bepaal je nu eenmaal niet in je eentje het beleid. Wees je daar bewust van en blijf altijd professioneel. De belangrijkste valkuilen bij het brengen van lastige boodschappen 1) De klant gelijk geven Uiteraard is gelijk geven geen oplossing. Het lijkt misschien de makkelijkste oplossing op dat moment, maar de rekening komt altijd later. Naast dat hiermee onbedoeld ook het lastige gedrag kan worden beloond, levert het jezelf vaak op lange termijn alleen maar meer gedoe op, omdat je hierna toch zaken moet regelen in je organisatie die niet passen binnen de kaders. 2) De discussie afkappen Een discussie afkappen is ook geen oplossing. De angel blijft zitten, de klant gaat mogelijk gefrustreerd weg en het probleem blijft onopgelost. Het is als een boemerang. Je bent wel even verlost van de situatie, maar je weet dat het probleem terugkomt op korte of langere termijn. Vier handvatten die helpen een lastige boodschap professioneel te brengen 1) Weg van de inhoud Reageer niet op de inhoud, maar ga in op het gevoel van de klant: Ik merk dat u het onbegrijpelijk vindt. Ik hoor dat u hier geïrriteerd over bent. Ik zie dat u hier boos over bent. Ik begrijp dat het heel vervelend voor u is dat u nu geen woning kunt huren. 2) Niet verdedigen, maar bij de feiten blijven Daar is helaas niets aan te veranderen. Ik zou u graag helpen, maar ik kan dit niet voor u oplossen. 3) Geef aan wat wel mogelijk is Doe dit alleen als de klant hier ook voor open staat. Ga in op alternatieven en mogelijkheden. Richt je in het gesprek op wat wel kan. Zoals bijvoorbeeld: Er zijn misschien ook betaalbare woningen voor u in de vrije sector. Wilt u die bekijken? Kent u de WMO regeling bij de gemeente al? U kunt de klacht voorleggen aan de klachtencommissie. 4) Afronden Als je merkt dat je in herhaling valt, ga dan niet verder, maar stuur aan op de afronding van het gesprek. Ik merk dat we in herhaling vallen. Ik kan u echt niet verder helpen. Het spijt met dat ik niets / zo weinig voor u kan doen. Wat ik wèl voor u kan doen, is …. Wilt u dat? Zelf aan de slag met gesprekstechnieken? Tijdens de training: Feedback geven en ontvangen leert u dit effectief aan te pakken. U ervaart hoe u uw collega of zelfs uw leidinggevende goede, constructieve feedback kunt geven, zonder de onderlinge relatie te verstoren. Kijk dan bijvoorbeeld eens bij de volgende trainingen: Invloed uitoefenen: begin bij jezelf Omgaan met bewoners met verward gedrag Omgaan met agressie Klantgericht communiceren Signaleren achter de voordeur Medewerker Klantcontact Motiverende Gespreksvoering Omgaan met culturele verschillen En natuurlijk mag je ons ook altijd bellen voor een goed gesprek. Met een vrijblijvend advies.
Lees meer1 juni 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Training helpt bij reorganisatie van onze structuur
Bij HW Wonen zitten vertegenwoordigers van VvE’s verspreid door de organisatie. Dat kan beter, zo dacht men. Team Vastgoeddiensten keek daarom in de keuken van andere organisaties én volgt trainingen; Huurders en Eigenaren in één complex bij Kjenning. Kristel Bos is verkoopmakelaar bij HW Wonen in Oud-Beijerland. “Ik werk in een team van drie mensen, het Team Vastgoeddiensten. We zijn eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. De kerntaak van een corporatie is natuurlijk het verhuren van woningen. Wij houden ons juist bezig met de verkoop van woningen en de verhuur van ons zakelijke vastgoed (BOG en MOG). De verkoop van onze huurwoningen vormt in deze krappe huurdermarkt slechts een klein onderdeel van onze bezigheden. We kopen ook in het verleden verkochte KoopGarantwoningen terug, en verkopen deze opnieuw met een KoopGarantconstructie. Daarnaast zijn wij betrokken bij de verkoop van nieuwbouwwoningen die ontwikkeld worden door onze collega-projectmanagers. Het is heel divers.” En dat maakt jouw werk zo leuk? “Ja, die diversiteit vind ik wel heel leuk. Ik heb veel verschillende contacten in mijn werk, zowel binnen als buiten de corporatie. Ik mag meedenken en mee uitvoeren. Er staat ons ook een ingewikkelde operatie te wachten want we willen alle vertegenwoordigers van VvE’s gaan onderbrengen in ons team. Je hebt het dan over zo’n 34 complexen waarvan de vertegenwoordigers nu verspreid door de organisatie werken. Het is handiger om die allemaal samen te brengen. Omdat we dus die structuur anders willen gaan vormgeven leek het ons handig om andere corporaties te bezoeken en trainingen te volgen. Daarom volgde je de training ‘Huurders en eigenaren in één complex’? “Ja, samen met drie andere collega’s. Ik weet zelf niet zoveel van VvE’s, dus voor mij was het sowieso handig om daar meer kennis van te hebben en zo goed te kunnen kijken hoe we onze afdeling het beste kunnen opzetten. Door verschillende cursussen te volgen werk ik veel met casussen en docenten die veel theorie- en praktijkkennis hebben. Samen met de inbreng van andere cursisten steek ik zo heel veel op. Op die manier kunnen we straks een mooi beleidsstuk schrijven om onze organisatiestructuur aan te passen.” Weet je nu meer van VvE’s? “Zeker! Ik kwam er bij de cursus inderdaad achter hoe weinig ik eigenlijk wist. Ik heb dan ook vooral veel geluisterd. Sommige andere collega’s hadden al iets meer ervaring maar ook zij hebben nog nieuwe dingen gehoord en geleerd.” Dus je bent blij dat je de training gedaan hebt? “Het was zeker nuttig, we gaan daarom ook door met de volgende training om nog meer kennis te verzamelen voor ons beleidsstuk. Het is voor ons in elk geval duidelijker geworden dat we vooral een structuur willen waarin alles helder is. Wie is inhoudelijk verantwoordelijk? Wie is het aanspreekpunt voor bepaalde zaken? Het doel is om daarin zo transparant en efficiënt mogelijk te zijn. Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan!” Meer leren over VvE’s? Als u in uw dagelijkse werk te maken heeft met complexen waar eigenaren én huurders wonen dan is de opleiding: Huurders en Eigenaren in één complex een must. In korte tijd leert u wat een VvE nu precies inhoudt en wat dat betekent voor de corporatie en uw eigen werkzaamheden. Wilt u sparren over welke training het beste bij uw corporatie past? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Lees meer1 november 2023 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Basisinstallaties: technieken en mogelijkheden
Warmtepompen, ventilatie, elektra, energiebesparing: de ontwikkelingen gaan snel op dit vlak. Wat zijn de basisprincipes van installaties en de specifieke toepassingen ervan, zodat je de optimale schakel tussen gebruiker en installateur kunt zijn. Lettie Kok, medewerker woningservice bij Wonion, wilde daar meer van weten en volgde de training Basisinstallaties. Bent u de schakel tussen gebruiker en installateur? “Als medewerker woningservice ben je dat inderdaad. Als de huurder een klacht of melding heeft over bijvoorbeeld hang- en sluitwerk, sanitair dat niet voldoet, een lekkende waterleiding, of afgewaaide dakpannen, dan zorg ik ervoor dat de reparatie of vervanging – het dagelijks onderhoud dus – in goede banen wordt geleid. Daarnaast moeten woningen die wisselen van huurder voldoen aan een basiskwaliteit, dat hoort ook bij mijn takenpakket. En ik doe de administratie rond badkamer-, keuken- en toiletrenovaties. Dat doe ik overigens niet alleen hoor, ons team bestaat uit 3 personen. Wij hebben dus én contact met de huurder én met de installateur/aannemer.” Want bij die laatste zet u het uit? “Wonion heeft resultaatgerichte contracten met diverse installateurs/aannemers. Zij mogen een eigen invulling aan de uitvoering geven, maar werken altijd volgens de voorwaarden van Wonion. Dat controleren we ook door huurders te vragen naar hun ervaringen, en er is een collega die de technische inspecties doet. Een kraan vervangen controleren we niet hoor, maar wat ingewikkelder zaken wel. Loopt het proces scheef, dan begeleid ik dat. Daar hoort vaak een gesprek met de aannemer bij. Ik had behoefte aan meer verdieping.” U bedoelt? “Ik doe dit werk al sinds 2001, dus door ervaring weet ik veel. Maar door de jaren heen is de functie verdiept en verbreed, mede daarom wilde ik inhoudelijk technisch meer weten, meer achtergrond hebben. Dan ben ik een betere gesprekspartner voor de betrokkenen, waaronder de huurder en de aannemer.” En? Heeft de training daaraan bijgedragen? “De training was verhelderend. Het onderwerp elektrische installatie en de veiligheid daaromheen en wat daarvoor nodig is vond ik interessant. En hoe het werkt met relatieve luchtvochtigheid. Zeker in badkamers komen wij vaak problemen met vocht, en als gevolg daarvan schimmel, tegen. De grafiek die daarbij hoort – wanneer gebeurt wat bij welke temperatuur – is een praktische tool. Verwarmingstechnieken was ook een onderdeel. Wonion werkt al 10 jaar met warmtepompen, die techniek ontwikkelt zich continu, daar wilde ik heel graag meer van weten.” Tevreden met de technische verdieping? “Ja. Bij een kleine corporatie is je functie heel breed, want je werkt met een klein team, dus je moet veel weten van verschillende zaken. Je werkt horizontaal in plaats van verticaal. Maar tegelijkertijd moet je ook de diepte in kunnen om dezelfde reden. In mijn geval betekent dat inhoudelijk technisch meer weten, zodat de juiste medewerkers naar de juiste klussen gaan. Ook bij de factuurcontrole naderhand heeft meer kennis nut voor een juiste beoordeling. Wat ik prettig vind is dat je kunt sparren met andere deelnemers, niet alleen tijdens de training, maar ook informeel bij het koffiezetapparaat. Kijken of je parallellen hebt, ervaringen uitwisselen, hoe loopt het bij die ander, hoe werkt het daar. Binnenkort krijg ik een nieuwe collega, die kan ik nu beter inleiden in het vakgebied.”
Lees meer29 september 2023
Wil je vrijblijvend advies?
Bel naar 0320 - 2374 88 of gebruik de keuzehulp tool.