Inhoud

Jaarlijks ontvangen woningcorporaties 50.000 meldingen van woonoverlast. Die klachten wilt u als professionele verhuurder serieus nemen. Tegelijkertijd betreft het merendeel van deze klachten geen echte overlast, maar eerder leefgeluiden, irritaties en lichte burenconflicten.
Bij een minderheid van de klachten is er echt iets aan de hand waarbij u moet optreden. Hoe gaat u nu praktisch en effectief om met al deze meldingen? Wat zijn de verplichtingen van de corporatie om het woongenot van hun huurders te bieden? Welke instrumenten zijn er om overlast aan te pakken, zoals de gedragsaanwijzing en hoe zet u die het beste in? Hoe werkt u effectief samen, met collega’s van de eigen corporatie en met professionals van netwerkpartners als de gemeente, de politie en hulpverlening?
In deze training Woonoverlast komen al deze vragen uitgebreid aan de orde. Hierdoor leert u situaties snel te beoordelen, de juiste verwachtingen te scheppen bij alle betrokkenen, gepast op te treden en effectief samen te werken met netwerkpartners en collega’s.
Programma
Dag 1) Achtergronden en basiskennis
- Woonoverlast; Waarom zijn corporaties er zo druk mee?
- Verplichtingen van de verhuurder bij overlast
- Verschillende soorten meldingen en overlastprofielen
- Stappenplan en Maatregelen
- Verwachtingsmanagement
- Juridische instrumenten
- Dossieropbouw
- Rechtszaak
- Gerechtelijke gedragsaanwijzing
- Preventie van Woonoverlast
- Stoplicht model
- Planmatige aanpak van wanbewoning
Dag 2) Samenwerking, Casebesprekingen en communicatie
- Samenwerken in het netwerk
- Welke partijen zijn er
- Welke afspraken kunt en moet u maken
- Bespreekbaar maken van knelpunten
- Bespreken eigen casuïstiek
- Communicatie bij burenoverlast: aandachtspunten en tips
- Verwachtingsmanagement
- Slecht nieuws gesprek
- Informatiegesprek
- Bemiddelingsgesprek
- Evaluatie en afronding